Föräldamöte 9 oktober kl 18.00

Tisdag 9 oktober kl 18.00 är alla föräldrar varmt välkomna till kårgemensamt föräldramöte.

Vi börjar med saker som är gemensamma för alla avdelningar och därefter finns tid att prata med ledare på ditt barns avdelning

Vi bjuder så klart på fika, anmäl gärna att ni kommer så vi köper tillräckligt med fikabröd

Länk till anmälan

 

Evy Holm

1927-04-03 – 2018-09-02

Vår tidigare kårsekreterare, kårkassör, kassör i vår stiftelse samt nuvarande revisor för vår stiftelse har den 2 september 2018 på sitt 92:a levnadsår gått ur tiden!

Det är i stunden med stort vemod jag skriver ner dessa rader, men jag får mitt i den stora förlusten ändå vara glad att kunna göra det! En bekantskap och vänskap som varit långt utöver det vanliga har nu avslutats, men alla dess fantastiska minnen finns kvar! Här följer några!

Mycket tidigt i Backa Scoutkårs historia engagerade sig Evy i vår scoutkår som förälder till Lennart och Ann-Christine som var ett par av våra scoutbarn under många år! Fram till en bra bit in på 1970-talet var också både Lennart och Ann-Christine engagerade i vår verksamhet inte minst som ett par mycket omtyckta miniorscoutledare (motsvarar dagens Spårarscouter)! Men så småningom kom det att handla om utbildningar och yrkeskarriärer som inte var i närheten av Backa Scoutkår så då blev det inte möjligt att fortsätta i kåren. Senare kom så småningom en av Lennarts söner att vara med i vår verksamhet under flera år! Son nummer två testade nog också på scoutlivet men det blev under en kortare period!

Evy däremot fick sitt första uppdrag i Backa Scoutkår 27 februari 1967 då som sekreterare i vår scoutkår! Innan engagemanget i vår scoutkår var Evy och hennes man Hugo engagerad i scoutarbetet via Backa Scoutkårs Föräldraförening som fanns på den tiden!

Evy gjorde ett utmärkt arbete som sekreterare i vår scoutkår, men det var egentligen inte det hon ville, hon var en mycket välutbildad ekonom, så när vår förste kårkassör Knut Ahlberg efter 5 år på sitt uppdrag slutade, så fick Evy - äntligen – börja räkna scoutkårens pengar!

Så från och med den 14 oktober 1970 fram till den dag då Evy lämnade oss, har hon haft inflytande på ekonomin i någon del av ”koncernen” Backa Scoutkår! Har inte uppdragen inneburit direkta kassörsuppdrag har Evy haft olika revisorsuppdrag i Backa Scoutkår!

Evy hann också med att vara lägerkassör på ett flertal av våra egna scoutläger i Horred under 70-talet, men hon hann också med att vara s k ”huvudkassör” för ett antal läger både i vårt scoutdistrikt och i vår scoutkretsförening KING. Vid ett tillfälle ställde hon upp och tog emot insamlingspengar vid ett av arrangemangen i projektet Scouter Mot Nöd som ett 25-tal scoutkårer i vårt distrikt engagerade sig i mitten på 80-talet. Just det här arrangemanget handlade om att under en helg samla in pengar vid f d B o W på Backaplan (nuvarande COOP Backaplan). När vi hade sådana här arrangemang så byggde vi ofta upp ett litet läger i anslutning till platsen där vi levde lägerliv helt på riktigt under en helg! Just vid detta tillfälle hade vi fått oss tilldelat ett 30-tal P-platser framför B-ingången, så där spikade vi upp våra vindskydd och tält!

Strax innanför skjutdörrarna hade en symaskinsförsäljare hyrt in sig, otur för honom hela hans lokal fylldes med röken från vår matlagning! Han var helt förtvivlad, inte en symaskin fick han sålt den helgen! Men Evy var nöjd, hon satt i en liten husvagn som vi ställt upp på baksidan av BoW dit gick scoutbarnen för att tömma sina bössor och hon var noga att de satt kvar medan hon räknade in pengarna! 1.000-lapp efter 1.000-lapp kunde räknas in, hur mycket det blev den helgen har jag glömt nu, men åtskilliga tusen blev det!

Under sin mest aktiva period höll Evy också kurser för kårkassörer och kårrevisorer i vårt distrikt, detta fick hon göra i samverkan med en av vårt scoutdistrikts stora scoutprofiler här i Göteborg Bengt Lundström. Bengt var polis till professionen, med ett par streck på axelklaffen, så han var van att leda och fördela.

I vårt distrikt var Bengt vår dynamiske och ofta stridbar ekonomichef i många år. Att Bengt och vår Evy hade helt samma syn på ekonomisk förvaltning, rådde det absolut ingen tvekan om, genom detta fick Evy Bengts fulla förtroende och det var nog inte många i vårt distrikt som lyckats med den bedriften. Tyvärr gick Bengt bort alldeles för tidigt, men hans minne lever kvar och vi vet att vår Evy haft en bundsförvant i den absoluta ”scouttoppen” i vårt distrikt! 

Evy var mycket noga med pengar särskilt när det gällde andras! När vår föräldraförening upphörde i början på 1970-talet och Evy blev direkt inblandad i olika ekonomiska aktiviteter bl. a. vår loppmarknad införde hon det här kvitteringssystemet som vi än idag använder oss av när vi lämnar in pengar från våra olika försäljningsgrupper.

Allas vår Christina ”Ludde” Lundin och vår nuvarande sekreterare i stiftelsen Åke Thor påminde mig om Evys mycket utvecklade sinne för alla detaljer, särskilt det som var sammansatt av siffror kombinerat med ett knivskarpt minne. En händelse Åke drog sig till minnes är ett gott exempel på detta; jag citerar

”Jag glömmer inte när vi (genom särskild lagstiftning) var tvungna att ha en auktoriserad revisor för stiftelsen förutom vår egen valda revisor, som var Evy .Det var inte så många år sedan. Den auktoriserade revisorn hade gått igenom allt vårt material (och givetvis tagit betalt enligt sin taxa). Därefter skrev hon revisionsberättelsen. När Evy fick till sig revisionsberättelsen för att skriva under den, kastade hon en blick på papperet och underkände den omedelbart ! Hon såg direkt att årtalet var fel. Så revisionsberättelsen måste skrivas om och den auktoriserade revisorn var givetvis helt övertygad om att Evy gått igenom revisionsberättelsen med förstoringsglas.”

Ni som läser detta förstår att det är helt omöjligt att ge en fullständig återblick av vad Evy inneburit främst för vår ”koncern” Backa Scoutkår men också för scouting både på Krets- och Distriktsnivå! Så detta kunde bara bli några få ”nedslag” i Evy Holms drygt 50-åriga scoutledargärning!

Evy var vid sin bortgång en av de mycket få HEDERSMEDLEMMARNA i Backa Scoutkår, och för nu ett antal år sedan förlänades Evy förtjänstmärket i GULD o EMALJ av Svenska Scoutrådet SSR för förtjänstfullt arbete inom scoutrörelsen.

Dessa hedersbetygelser till trots fortsatte Evy sitt arbete för scoutrörelsen och uppdraget hon nu innehade vid sin bortgång var att vara förordnad revisor av SCOUTERNAS Förbundsstyrelse för Stiftelsen Backa Scoutgård.

Men mellan varven satt Evy också hemma i sin lägenhet och stickade sockor som vi kunde lotta ut på vår loppmarknad sista helgen i oktober varje år!

Ibland blev det också en hembakad kaka jag skulle åka förbi och hämta hemma hos henne som skulle vara till ett stiftelsemöte eller till fikat på en arbetsdag i scoutgården!

Evy blev personligen inte endast en scoutledarkollega utan hon och hela hennes familj blev också mycket goda vänner! Särskilt i början på 1970-talet när jag själv hamnade i en mycket svår kris, betydde detta otroligt mycket! TACK!

 

Det är väl just denna sort av medmänniskor vi vill ha? Söker någon en förebild som funnits eller finns i vår scoutkår så är absolut Evy en av de främsta kandidaterna!

Det finns inte så många bra sätt att TACKA för STORA FÖREDÖMLIGA insatser. Men att Evy var mycket stolt för sitt hedersmedlemskap i Backa Scoutkår, och sina scoututmärkelser det vet jag och nu senast när vi den 1 april 2017 kunde upplåta Backa Scoutgård till hennes 90-årsfirande, var hon både glad och mycket tacksam!

I samband med Evys 90-årsfirande gjordes en insamling av pengar för att bli en del av grundplåten till återuppförande av ladan vid vår älskade Friluftsgård Bergsäter i Horred, 8.500:- ligger och väntar på att få användas för detta ändamål!

 

Vid pennan datorn

Per-Eric Sellman

Scoutledare och vän i över 50 år

Välkommen till Backa Scoutkår - hösten 2018!

Vi ser fram emot ett nytt spännande år med många spännande aktiviteter.

Backa Scoutkårs ledare kommer att träffas i mitten av augusti för att planera nästa termin.

När din avdelning startar kan du snart därefter se på respektive avdelnings sida.

 

Länk till avdelningarnas program:

Spårarna (årskurs 2-3)

Upptäckarna (årskurs 4-5)

Äventyrarna (årskurs 6-8)

Utmanarna (årskurs 9 - 2an på gymnasiet)

Rover (Upp till 25)

 
Till hösten vill vi gärna bli fler så tveka inte att höra av er. För att det skall bli riktigt kul så ser vi gärna att både vuxna och barn engagerar sig.
 

Kårläger 2018

I sommar är det dags för årets kårläger. Vi kommer precis som vanligt att hålla till på vår lägergård i Horred där vi kommer hålla på med massor av roliga aktiviteter. Den 30 juli kl 8.15 samlas vi utanför scouthuset för att åka till lägret tillsammans. Eftersom det är ett långläger är det bra att packa ordentligt så ni klarar er hela veckan. Vi kommer under vissa dagar att ha öppet en marka. Det är som en liten kiosk där scouterna kan köpa lite snacks. Vi rekommenderar att scouterna har med sig max 20 kronor per dag som förvaras hos ledare. Pengarna ska lämnas till ledare i ett namnat kuvert.

Observera att spårare har ett lite kortare läger, de samlas kl 09.30 den 2 augusti vid scouthuset och är åter med övriga den 5 augusti.

Årets besöksdag kommer vara den 2 augusti mellan 12.00-16.00. Då vill vi att man har med sig ett inslaget paket, värt minst 50 kronor, till vår årliga auktion.

Vi beräknar att vi är tillbaka i scouthuset den 5 augusti klockan 17.00

Kostnaden för lägret är 850 kronor (450:- för spårare) och sätts in på kårens konto 62 88 07 - 0 senast 30 juni.

Fyll i anmälan och hälsodeklaration och lämna till ledare senast 10 juni (sista anmälan framflyttad till 15 juni!)

 

Om din avdelning inte har fler möten för terminen eller du inte har möjlighet att komma på resterande möten - fota av anmälan samt hälsodeklarationen och skicka till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. senast 15 juni

Välkommen till Backa Scoutkår

 
Nytt År och nya utmaningar i scouterna. Nu är det 2018 och Backa Scoutkår ser fram emot ett intensivt 2018. Ledarna träffas i början av januari och planerar terminen. Till sommaren har Backa Scoutkår planerat att ha ett läger. Under våren kommer mer info om detta.
 
Våren är också tiden för två av våra högtider.
Den 22 februari, World Thinking Day, firas av scouter världen över som en scoutdag.World Thinking Day
Den 23 april firas Sankt Georgsdagen över hela världen och runtom hela Sverige samlas scouter för att minnas den tappre riddaren och sedermera helgonet Sankt Georg. Sankt Georgsdagen
 
Under hösten fick vi flera nya ledare och medlemmar i Backa Scoutkår. Vi vill gärna bli fler och gärna starta nya avdelningar. Om du vill uppleva naturen och gemenskapen i Backa Scoutkår så tveka inte att höra av dig. Vi har några föräldrar som hjälper oss i verksamheten men vi behöver mer hjälp.
 
Läs mer om vad Backa Scoutkår kommer göra här under.
 
 
Gott Nytt År !!
 

Martin Sellman

Ordf Backa Scoutkår
martin.sellman(at)backascout.se

Fixarhelger Backa scoutgård våren 2018

Även denna vår tänkte vi ge dig chansen att få göra en underhållsinsats på vår scoutgård i Backa!

I skrivande stund kan vi inte säga exakt vad vi skall göra, men vi håller på att renovera sista långsidan av våra staket, så det kan bli en del jobb med detta. Vi har också en del arbeten med att färdigställa landgångar på vår vind inför vår förestående tilläggsisolering, vi har också lite takunderhåll som behöver hanteras, sedan finns en del renoveringsjobb i vår källare!

Det kan nog också komma att handla om en del trädgårdsarbete!

Vi planerar och förbereder för flera jobb samtidigt så får vädret och antal anmälda deltagare bestämma vilket vi lägger huvudfokus på just den aktuella dagen/helgen.

Två helger har vi avsatt för dessa arbeten;

Vi inleder med den 5 – 6 maj sedan följer 16 – 17 juni.

Tid alla fyra dagarna: 9-15. 

Till detta behöver vi många händer och alla kan hjälpa till! Vi har inget krav på att ni måste ställa upp hela helgen utan vi är tacksamma för den tid/timmar som ni kan erbjuda oss.

Vi står för lunch och fika, det enda ni behöver ta med er är oömma kläder. Vad vi behöver av verktyg, handskar mm. har vi i scoutgården.

Vi är beroende av anmälan och den vill vi ha senast måndag före aktuell arbetshelg (30 april resp. 11 juni) så vi kan planera arbeten, fika o lunch mm. Men det går bra att du redan nu anmäler dig!

Anmälan sker via telefon till Birgitta Berndtsson 031 – 51 09 44 alt. mobil /SMS 076 777 88 40 eller på e-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Välkomna!

PS, Har du möjlighet att hjälpa till, men det absolut inte passar just dessa helger meddela detta i så fall så försöker vi göra ett ”specialarrangemang”! Birgitta tar dina uppgifter så blir du kontaktad! DS

Lägerkontot avslutas

Kåren avslutar ett plusgirokonto, det så kallade läger-kontot.

Alla inbetalningar, även av lägeravgifter, ska framöver göras till kårens huvudkonto 62 88 07 - 0

Sankt Georg 2018

Måndagen den 23 april är det Sankt Georgdagen (Scouternas stora högtidsdag 

Vi kommer att vandra med fanor från scouthuset upp till Dubberödsberget där vi skall lyssna på ett kort framförande av vår ordförande som handlar om årets budskap. Varje avdelning kommer också dela ut märken till scouterna. Efter ceremonin kommer vi att grilla korv och ta en fika.

Samling sker vid scouthuset den 23:e april klockan 18:00 och vi räknar med att vara klara vid 19:30

Anmäl er på ( https://goo.gl/forms/ysV5Xou510O5tpaV2 ) och ange hur många ni blir så att vi kan beräkna antalet korvar som vi behöver köpa in.

Eftersom detta är en scouthögtid så ber vi om att alla som har tar på sig sin scoutskjorta och halsduk.

Välkomna till en trivsam kväll

Kårstämma 2018

Måndagen den 26:e februari var det dags kårstämma i Backa Scoutkår.

På stämman fattade vi beslut om kårens budget 2018, vilka som ska sitta i kårstyrelsen det kommande året och om vi kunde ge den nuvarande styrelsen ansvarsfrihet för 2017.

Du som är medlem kan logga in och läsa protokollet här på hemsidan

Attachments:
Download this file (KST-20180226-01-Kallelse.pdf)Kallelse kårstämma 2018[ ]125 kB

Lussehöjk 2017

 Helgen 1 - 3 december är det äntligen dags för höstterminens höjdpunkt, nämligen Lussehôjken” som även i år är på Lysestrand (en lägergård ca: 10 mil norr om Göteborg.) Alla kårens scouter och ledare åker tillsammans på denna traditionsenliga hôjk i julen tecken.

Helgen kommer att innehålla lite av allt som hör julen till såsom pepparkaksbak, godistillverkning, matlagning, lekar (både ute och inne), julpyssel och julklappsbyte.

Sist men inte minst kommer vi att avnjuta det gemensamt tillagade julbordet.

För er som vill: Ta med en julklapp för ett värde av cirka 30-40 kronor, det blir nämligen julklappsbyte.

Vi kommer att åka buss tillsammans till Lysestrand, så denna gång behöver ni föräldrar inte ställa upp och köra.

Tänk på att inte packa så skrymmande. Utrustningslista för inomhusförläggning finns på hemsidan.

Samling sker vid scouthuset fredagen 1 december kl. 18.30. Hemma igen vid scouthuset söndagen 3 december ca. kl. 16.00.

Kostnad 400 :- per person

Anmälan och avgift skall vara din ledare tillhanda absolut senast måndagen den 27:e november så ledarna hinner handla

Attachments:
Download this file (Lussehojk-2017.pdf)Anmälan Lussehöjk 2017[ ]683 kB

Arbetsdag Backa Scoutgård nu på lördag 18 november

Sista chansen för i år att få göra en insats för främst miljön i vår scoutgård på Haletorpsvägen!

Vid förra arbetstillfället för några veckor sedan påbörjade vi arbetet med att förbereda en kompletterande vindsisolering av vår scoutgård, för att på sikt ytterligare begränsa vår miljöbelastning. Vi blev inte klara med jobbet då det kommer att krävs ett antal dagar till.

Redan nu till kommande lördag 18 november är du välkommen att göra en insats! 

Vi håller på mellan kl. 9-15

Till detta behöver vi flera händer och alla kan i princip hjälpa till! Men denna gång är det kanske inte helt lämpligt att alltför små barn deltar med tanke på att vi arbetar på en vind med sina begränsningar när det gäller säkerheten! 

Vi har inget krav på att du/ni måste ställa upp hela dagen utan vi är tacksamma för den tid/timmar som du/ni kan erbjuda oss.

Vi står för lunch och fika, det enda du/ni behöver ta med er är oömma kläder, erforderliga verktyg har vi i scouthuset.

För planering är vi beroende av anmälan helst snarast, men senast nu till torsdag den 16 november!

Anmälan sker denna gång till Per-Eric Sellman via mobil/SMS 0705 – 56 12 22 eller e-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Välkomna!

 

Vinster lotteri specerier loppis 2017

Vinster i det lotteri vi hade med specerier

1:a vinst - nr 83 - specerihink

2:a vinst - nr 66 - en påse Werters original

3:e vinst - nr 2 - en chokladkaka

Alla vinsterna är uthämtade

Loppmarknad 2017

 

Varmt välkomna till årets loppmarknad, lördag- söndag 28-29 oktober kl 10-15 i vår scoutgård på Haletorpsvägen 14.

För dig som vill köpa scoutskjorta går det att testa storlek och även att köpa scoutskjortor med mera på kansliet

Förutom de klassiska scoutskjortorna har de t-shirtar med lång och kort ärm, pikétröjor och den moderna klassikern regnbågs-Tshirten. Alla plaggen finns i full storlekssortering och i tre olika passformar (barn-, rak och insvängd).

 De säljer även nationella- och vita halsdukar samt många olika sorts märkenn.

Kansliet tar inte kontanter men både kort och Swish.

Adress: Delsjövägen 5A
Öppettider: Tisdagar 15-19 & fredagar 11-15

 

Länk till kansliet

Arbetshelg 7-8 oktober 2017

Nu är det åter dags för en arbetsinsats för vår scoutgård. Nu blir det ett särskilt fokus på miljön, med inriktning på ytterligare energisparåtgärder. Mycket har gjorts, men mer behövs. Sedan länge har vi planerat att göra en tilläggsisolering av vår vind och nu är det dags att dra igång det projektet.

Själva isoleringsarbetet tänkte vi nog ”köpa på marknaden” men allt förarbete med landgångar, ventilationsspalter, arbetsplattformar vid våra ventilations-apparater mm tycker vi kan vara lämpliga att göra själva.  

Redan nu den 7 – 8 oktober är du välkommen! Tid båda dagarna: 9-15

Till detta behöver vi många händer och alla kan i princip hjälpa till! Men denna gång är det kanske inte helt lämpligt att alltför små barn deltar med tanke på att vi arbetar på en vind med sina begränsningar när det gäller säkerheten!

Vi har inget krav på att du/ni måste ställa upp hela helgen utan vi är tacksamma för den tid/timmar som du/ni kan erbjuda oss.

Vi står för lunch och fika, det enda ni behöver ta med er är oömma kläder, erforderliga verktyg har vi i scouthuset.

För planering är vi beroende av anmälan helst snarast, men senast måndag 2 oktober!

Anmälan sker via telefon till Birgitta Berntsson 031 – 51 09 44 alt. mobil /SMS 076 777 88 40 eller e-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Attachments:
Download this file (arbetshelg1710.pdf)Arbetshelg 7-8 oktober 2017[ ]249 kB

Kårläger 2017

 

Nu närmar sig årets kårläger med stormsteg!

Om ni inte fått hem anmälan, hälsodeklaration och lägerbrev finns de nedan.

Anmälan lämnas samtidigt som hälsodeklarationen till er ledare, senast 8 maj.

Lägerkostnaden, 500kr/scout skall vara betald senast den 11 maj.
Sätts in på kårens lägerkonto 41 27 72-6.
Glöm inte ange scoutens namn och "Kårläger"

Vi kommer att åka buss till lägret.
Samling vid scouthuset 24/5 kl. 18.00. Bussen går 18.30 så kom inte för sent!

Besökstid för alla föräldrar, syskon och andra som vill komma, har vi lördagen den 27/5 från kl. 15.00. Besökare kan ta med egen picknickkorg om de vill. När ni kommer så skall ni parkera bilen vid badplatsen, där vi även har en tipspromenad som leder er till lägerområdet.
Ca. 16.00 börjar vår traditionella auktion! Alla besökande familjer tar med ett inslaget paket, som sedan auktioneras ut. Pengarna som vi får in går till renoveringen av vår friluftsgård.
18.00 Besökstid slutar.

Vi kommer åter till scouthuset söndagen den 28/5 kl. 16.00

Attachments:
Download this file (Definitivanmälan Tidsresan 17.pdf)Definitivanmälan[ ]80 kB
Download this file (Halsodeklaration-2017-läger.pdf)Hälsodeklaration[ ]156 kB
Download this file (Sista lägerbrevet Tidsresan 2017.pdf)Sista lägerbrevet[ ]113 kB

KÅRLÄGER 2017

Arbetshelger i Backa Scoutgård 2017

Nu är det åter igen dags att planera ett par arbetsinsatser för scoutgården. 

Två helger har vi inledningsvis avsatt för dessa arbeten; Vi inleder med den 6 – 7 maj sedan följer 20 – 21 maj. 

Tid alla fyra dagarna: 9-15. 

Till detta behöver vi många händer och alla kan hjälpa till! Vi har inget krav på att ni måste ställa upp hela helgen utan vi är tacksamma för den tid/timmar som ni kan erbjuda oss.

Vi står för lunch och fika, det enda ni behöver ta med er är oömma kläder. Vad vi behöver av verktyg, handskar mm. har vi i scoutgården.

Se bifogad inbjudan för mer information och anmälan

Nu finns Let's Deal hos Sponsorhuset!
Fantastiska erbjudande varje dag på upplevelser, spabehandlingar, restaurangbesök och resor. Gå via Sponsorhuset så får du tillbaka 4,5% av ordervärdet som delas mellan dig och Backa Scoutkår: www.sponsorhuset.se/backascoutkar/butik/letsdeal 

 

Lussehöjk

Helgen 11 - 13 dec är det äntligen dags för höstterminens höjdpunkt, nämligen ”Lussehôjken” som även i år bär till Lysestrand (en lägergård ca: 10 mil norr om Göteborg.)  Alla kårens scouter och ledare åker tillsammans på denna traditionsenliga hôjk i julen tecken.

Helgen kommer att innehålla lite av allt som hör julen till såsom pepparkaksbak, godistillverkning, matlagning, lekar (både ute och inne), julpyssel och julklappsbyte. Sist men inte minst kommer vi att avnjuta det gemensamt tillagade julbordet.

För er som vill: Ta med en julklapp för ett värde av cirka 30-40 kronor, det blir nämligen julklappsbyte.

Vi kommer att åka buss tillsammans till Lysestrand, så denna gång behöver ni föräldrar inte ställa upp och köra. 
Tänk på att inte packa så skrymmande. Utrustningslista för inomhusförläggning finns på här på hemsidan.

Samling sker vid scouthuset fredagen den 9:e december kl. 18.30.
Hemma igen vid scouthuset söndagen den 11:e december ca. kl. 16.00.

Kostnad 350 :- per person

Anmälan och avgift skall vara din ledare tillhanda absolut senast onsdagen den 7:e december.

Attachments:
Download this file (Lussehöjk2016.pdf)Anmälan Lussehöjk 2016[ ]646 kB

Ledarträff

I söndags hade vi en väldigt välbesökt ledarträff på Liseberg. Vi var hela 17 stycken, vilket var riktigt kul!

Vi inledde kvällen med en femkamp bestående av grenarna Milkshaken, Träslaget, Skee ball, Julruschen och Julsillen. Det var olidligt spännande genom hela femkampen men tillslut så vann patrullen med Anton M, Oscar, Johan F, Camilla och Ellen. Efter femkampen åt vi lite god mat och sen var det fri lek i parken. Som ni ser på bilden hade vissa tur vid chokladhjulen. 

Tack för en bra kväll!

 

 

 

Arbetshelg i Horred

Backa Scoutkår har en stuga i Horred som vi har ägt sedan 1968.

Stugan eller rättare sagt stugorna (det finns 6 stugor) kräver underhåll som vi ledare brukar utföra.

Helgen den 15 till 16 oktober har vi planerat in en arbetshelg då vi skall fokusera på utomhusarbete. Vi kommer att klippa gräs, röja sly, fälla träd, beskära buskar, städa runt husen och mycket mera. 

Till detta behöver vi många händer och alla kan hjälpa till!

Om ni har verktyg som sekatör eller räfsor så får ni gärna ta med dom.

Vi har följande förslag : 

  • Var med hela helgen lördag till söndag med övernattning inomhus

    • Samling vid scouthuset klockan 09:00 på lördag för gemensam transport

  • Ta en dagsutflykt och kom ner över dagen på lördag, ät middag tillsammans med oss på eftermiddagen/kvällen och åk sedan hem.

 Anmälan sker via telefon eller sms till

 Christan Svensson på 0707 - 16 54 28

 Eller via mail till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Attachments:
Download this file (2016-10-14 Arbetshelg i Horred.pdf)Arbetshelg Horred 161014[ ]104 kB

Vi är igång med höstens verksamhet

Nu är vi igång med höstens verksamhet på alla avdelningar. Vecka 36 träffas alla på de avdelningar de gick på i våras, och vecka 37 är alla nya välkomna till respektive avdelning

Spårarna - födda 2007-2008 - har möte på torsdagar kl 18.00-19.30

Upptäckarna - födda 2005-2006 - har möte på onsdagar kl 18.00-19.45

Äventyrarna - födda 2002-2004 - har möte på måndagar kl 18.30-20.30

Utmanarna - födda 1999-2001 - har möte på måndagar kl 19.00-21.00

I höst hoppas vi att ett roverlag bildas. Där kan scouter vara med efter utmanarna tills de är 25 år. Preliminärt torsdagar från kl 19.45

Mer information och terminsprogram kommer på respektive avdelnings sida

50 + 70 blir fest

17 och 10 september bjuder Per-Eric in till fest.

Han fyller 70 och firar dessutom 50 som ledare i Backa Scoutkår.

Länk till inbjudan

Tack för vårterminen 2016

Årets kårläger har precis avslutats och vi ser redan fram emot nästa.
 
Förra året firade vi 50 år som scoutkår. Detta uppmärksammade vi genom att ha öppet hus i scoutlokalen och bjuda in alla som ville komma. Då passade vi även på att tända upp vår nya scoutlogga på husets fasad som du kan se lysa efter mörkrets inbrott.
 
Vi vill gärna bli fler så tveka inte att höra av er. För att det skall bli riktigt kul så ser vi gärna att både vuxna och barn engagerar sig.
 

Martin Sellman

Ordf Backa Scoutkår
martin.sellman(at)backascout.se

Arbetshelg maj 2016

Arbetet fortsätter med upprustningen av vår innegård.

Vi som var med första arbetshelgen har nu kört ut allt gammalt material.

En del finns utanför vårt hus, en del har åkt till tippen.

Under arbetshelg 2 är det nu dags att ta in det markmaterial som vår anläggare kommer att behöva för att färdigställa den nya markytan.

Måndag den 23 maj räknar anläggaren med att sätta igång, så nu gäller det att vi klarar vår del dagarna före!

Detta är ett tungt och tidskrävande jobb vi vill ha hjälp med och vi måste samtidigt vara försiktiga så vi inte skadar oss själva eller andra, är vi många blir det självklart så mycket lättare och det behöver inte heller ta så lång tid.

Vad Du behöver är oömma kläder samt bra skor. Det var nog lite si och så med handskar första arbetshelgen och nu skall en hel del betongplattor flyttas, så vi skall försöka skaffa ett gäng handskar att låna ut. Men har du särskilt små eller stora händer får du kanske fixa egna.

Det nya materialet kommer att levereras till scoutgården fredagen 20 maj, exakt när vet vi inte nu, men vi räknar med att det skall gå att börja ta in i första hand de nya stenplattorna från kl 17.00. Så då börjar vi.

Att vi startar redan på fredag beror på att vi inte vågar lämna materialet utan tillsyn på utsidan huset. Antingen blir vi så pass många på fredag em./kväll att vi får in allt som betraktas särskilt stöldbegärligt, eller så får vi vara kvar över natten och vakta.

Tiderna på lördag o söndag är 09.00 – ca; 15.00. Vi har inget krav på att man måste ställa upp hela helgen utan vi är tacksamma för den tid/timmar som man kan komma.

Vi står för enklare lunch, fika, saft och bulle. Har du särskilda krav på mat (allergier eller liknande) köp själv, ta med kvitto så får du ersättning. Som ovan nämnts får Du hålla Dig med oömma kläder och skor. Verktyg och material i övrigt har vi ordning på.

Fredag 20/5 ca 17.00-
Lördag 21/5 9.00-15.00
Söndag 22/5 9.00-15.00

För att vi skall ha möjlighet att inte minst planera vårt gemensamma arbete, måste vi ha en anmälan, det gör det också enklare att planera mat, fika etc. Anmälan tar vi emot så snart Du/Ni har möjlighet, men senast ett par dagar (onsdag kväll) före helgen! Anmälan sker bäst via telefon till Birgitta Berndtsson 031-51 09 44 alt. mobil 076 782 45 76 eller till Birgittas e-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

VÄLKOMNA!

Attachments:
Download this file (Arbetshelg-maj-2016-paminnelse.pdf)Arbetshelg maj 2016[ ]180 kB

Arbetshelger våren 2016

Även våren 2016 inbjuder vi till arbetshelger i vår scoutgård.

Nu är det inte målning det handlar om i år utan nu tänkte vi göra en rejäl upprustning av vår ”innegård” så den blir mer ändamålsenlig för våra scouter.

Vi behöver därför hjälp med att under en arbetshelg (nr 1) gräva ut ca 6-7 kbm jord o grus. Det mesta avser vi kunna planera ut på tomten utsidan byggnaden.

Under arbetshelg 2 behöver vi hjälp med att köra in det material som vår markanläggare kommer att behöva för att anlägga den nya markytan.

Detta är ett relativt tungt och tidskrävande jobb vi vill ha hjälp med, men är vi många blir det
självklart så mycket lättare och det behöver inte ta så lång tid.

Vad Du behöver är oömma kläder, bra skor och lämpliga handskar. Du skall också vara försiktig så Du inte skadar vare sig Dig själv eller andra. Vi kommer att behöva ta både materialet som skall ut och det som senare skall in, genom själva byggnaden. Vi kommer självklart att skydda golv, väggar och dörrkarmar men det ställer ändå krav på att även i detta avseende vara försiktig.

Den första arbetshelgen är lördag o söndag 16 o 17 april och andra arbetshelgen har vi planerat in 5 veckor senare till lördag o söndag 21 o 22 maj. Tid samtliga dagar är: 9 – ca.15

Till detta behöver vi som sagt många händer och de flesta vuxna kan hjälpa till! Mindre barn kan vi nog inte ha att delta i just detta arbete, vi vill ju inte förorsaka att barn skadar sig. Men måste
man ha med sitt barn, har vi ett stort hus där de bör kunna sysselsätta sig med annat. Vi har inget
krav på att man måste ställa upp hela helgen utan vi är tacksamma för den tid/timmar som man
kan erbjuda. Men det är viktigt att vi vet hur många som kan hjälpa till.

Vi står för enklare lunch, fika, saft och bulle. Som ovan nämnts får Du hålla Dig med kläder, skor etc. Verktyg och material i övrigt har vi ordning på.

Attachments:
Download this file (arbetshelger-vt-2016.pdf)Arbetshelger våren 2016[ ]399 kB

Välkommen till Backa Scoutkår - 50 år!

 

Nu är terminen slut för i år och när man ser tillbaka så fick vi mycket gjort både i verksamheten men även på vår lokal.
 
I somras var Backa Scoutkår på Livat2015 tillsammans med Kode och Bohus scoutkårer. Det var en givande och trevlig vistelse på Lysestrand tillsammans med ytterligare 4000 scouter. Vi hade även ett kårläger i Horred under några dagar i början på sommaren. 
Vi har under året som gått även firat 50 år som scoutkår. Detta firade vi genom att ha öppet hus i scoutlokalen och bjuda in alla som ville komma. Då passade vi även på att tända upp vår nya scoutlogga på husets fasad som du kan se lysa efter mörkrets inbrott.
 
Backa Scoutkårs ledare kommer att träffades i början av januari för att planera nästa termin. När din avdelning startar kan du se under fliken avdelningar här ovanför. 
 
Till våren vill vi gärna bli flerså tveka inte att höra av er. För att det skall bli riktigt kul så ser vi gärna att både vuxna och barn engagerar sig.
 

Martin Sellman

Ordf Backa Scoutkår
martin.sellman(at)backascout.se

Helgen 11 - 13 dec är det äntligen dags för höstterminens höjdpunkt, nämligen ”Lussehôjken” som även i år bär till Lysestrand (en lägergård ca: 10 mil norr om Göteborg.)  Alla kårens scouter och ledare åker tillsammans på denna traditionsenliga hôjk i julen tecken.

Helgen kommer att innehålla lite av allt som hör julen till såsom pepparkaksbak, godistillverkning, matlagning, lekar (både ute och inne), julpyssel och julklappsbyte. Sist men inte minst kommer vi att avnjuta det gemensamt tillagade julbordet.

För er som vill: Ta med en julklapp för ett värde av cirka 30-40 kronor, det blir nämligen julklappsbyte.

Vi kommer att åka buss tillsammans till Lysestrand, så denna gång behöver ni föräldrar inte ställa upp och köra.
Tänk på att inte packa så skrymmande. Utrustningslista för inomhusförläggning finns på här på hemsidan.

Samling sker vid scouthuset fredagen den 11:e december kl. 18.30.
Hemma igen vid scouthuset söndagen den 13:e december ca. kl. 16.00.

Kostnad 350 :- per person

Anmälan och avgift skall vara din ledare tillhanda absolut senast torsdagen den 10:e december.

Fyll i anmälan och hälsodeklarationen (sidan 2 i den bifogade filen nedan)

2015 händer det - Backa Scoutkår 50 år!

Lördagen den 25 april firade vi att Backa Scoutkår fyllt 50 år. 

12.00–16.00 var det ”Öppet Hus” med utställning, fika, bilder, scoutaktiviteter, rundvandring i vårt hus, poängpromenad mm.

Bilder från firandet kommer finnas här

Många har frågat efter möjlighet att beställa scouttröjor. Nu kommer äntligen detta!    

På t-shirt kommer trycket vara ”backascout.se” på baksidan och "SCOUT" på framsidan.

På Hoodies och zip-hoodies är trycket ”backascout.se” på baksidan och önskat förnamn på framsidan alternativt "SCOUT" (högt upp till vänster).

Sista datum för beställning via formuläret: snarast möjligt, men senast 11 oktober 2015.  

Beställningsformulär finns här

Kårgemensam Lussehôjk

Helgen 28 - 30 november är det äntligen dags för höstterminens höjdpunkt, nämligen ”Lussehôjken” som även i år är på Lysestrand, (en lägergård cirka 10 mil norr om Göteborg).  Alla kårens scouter och ledare åker tillsammans på denna traditionsenliga hôjk i julens tecken. 

Helgen kommer att innehålla lite av allt som hör julen till såsom pepparkaksbak, godistillverkning, matlagning, lekar (både ute och inne, julpyssel och julklappsbyte. Sist men inte minst kommer vi avnjuta det gemensamt tillagade julbordet. 

För er som vill: ta med en julklapp för ett värde av cirka 20-30 kronor, det blir nämligen julklappsbyte.

Vi kommer åka buss tillsammans till Lysestrand så denna gång behöver inte ni föräldrar ställa upp och köra.

Tänk på att inte packa så skrymmande. Utrustningslista för inomhusförläggning finns här.

Samling sker vid scouthuset fredagen den 28:e november kl 18.30. Vi är tillbaka vid scouthuset söndagen den 30:e november ca kl 16.00.

Kostnad: 350:- per person

Inbjudan finns även som PDF-fil här, du får den också av din ledare på papper..

Anmälan och avgift ska vara din ledare tillhanda absolut senast torsdagen den 20:e november.

 

100% SCOUT

Idag den 21 september uppmärksammade kårens upptäckare 100% scoutdagen genom att åka till Slottsskogen där vi besökte Ebbe Lieberath monumentet och gick en tipspromenad med frågor om scouthistoria. Besök hos sälarna och pingvinerna blev det också. Innan vi åkte hem var vi tvungna att stanna till vid lekplatsen Plikta. Självklart hade alla scoutklädsel på sig dagen till ära.

Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr, gemenskap, internationella möten och värdebaserat ledarskap. Vi kännetecknas av att vi har schyssta värderingar, att vi är engagerade, kämpar för en bättre värld och har roligt tillsammans. Vår verksamhet bygger på den värdegrund som du hittar i scoutmetoden, scoutlagen och scoutlöftet.
Om Scouting från ScouternaVimeo.

Detta är scouting from Scouterna on Vimeo.

Vill du bli scout eller scoutledare?

Äventyr och utmaningar med nya kompisar! Bli scout och lär dig nya saker genom att själv få prova på.

Hos oss får du uppleva äventyr i naturen och lära känna nya kompisar. Du kan vara scout genom hela livet.Vill du bli scout eller scoutledare?

Du är varmt välkommen att prova på att vara scout.
Skicka in intresseanmälan så får du mer information från avdelningen.
Vi har i dagsläget ingen verksamhet förrän årskurs 2 (8 år)

Du kan anmäla dig för att bli scout eller anmäla ditt barn som scout.

Skicka ett mail till johan.eklund¤backascout.se (ersätt ¤ med @)
med följande uppgifter

Scoutens namn
Scoutens personnummer
Hemadress (dit fakturan för medlemsavgiften ska komma)
Hemtelefon (om det finns)
Mammas mobiltelefon
Mammas epostadress
Pappas mobiltelefon
Pappas epostadress
Scoutens epostadress (om det finns)

Ett annat formulär

Terminsprogram HT 2018

 

 

 Vecka  Datum  Aktivitet  Ansvarig  Övrigt
35  30/8  Knopar  Jonathan & Patrik  
35  1/9  Kärradagen    
36  6/9   Planering med reklamavbrott  Emma & Anton  
36  7-9/9  Arbetshelg Horred  Emma & Anton  
37  13/9  Spårtecken  Melinda  
38  20/9  Städning  Calle & Jonathan  
39  27/9  Inför arbetshelg  Anton & Emma  
39  28-30/9  HAJK-DM    
40  4/10   Eldning  Melinda & Calle  
40  5-7/10  Arbetshelg Horred    
41  11/10  Utvärdering & planering med reklamavbrott  Emma & Anton  SWOT med Henric?
41  13/10  Scoutbal    
42  18/10  Loppislappar & planering  Jonathan  
42  19-21/10  JOTA-JOTI  Calle & Emma  
43  25/10  Inför loppis    
43  27-28/10  Loppis    
44  1/11  Chiffer  Patrik & Johan  
45  8/11  Utbildningar med Henric    
46  15/11  Knopar - Recap  Melinda  
46  16-18/11  Arbetshelg Horred    
47  22/11  HWG    
48  29/11  Klättring  Calle  
49  6/12  Tårttävling  Jonathan  
49  7-9/12  Lussehöjk    
50  13/12  Städning källaren  Sebastian  
51  20/12  Soppkök  Patrik  Ev. annan dag
52  27/12  Julavslutning