Scouternas stödfond

För ganska många personer och familjer så kan det vara en hög tröskel att vara med i en förening på grund av en tuff ekonomisk situation. Det vill vi i Scouterna ändra på, för alla barn och unga oavsett förutsättningar har rätt till en spännande och aktiv fritid. De som är medlemmar i en scoutkår kan söka medel från Scouternas stödfond. Det kan handla om att täcka medlemsavgiften till kåren, deltagaravgiften till hajker och läger eller medel för att köpa in material och utrustning.

Medlemmen kan beviljas stöd för maximalt 2500 kronor per termin. Alla ansökningar hanteras med sekretess av personer utvalda av scouternas styrelse. Det går att söka från fonden själv eller åt någon annan.  

Klicka här för att komma till Scouternas stödfond

Melodifestivalen 2019

Snart är det dags för årets kårläger och i år är det extra spännande då även Tollered scoutkår ska vara med!

Nedan finner du praktisk information och anmälan, hälsodeklaration och packlista

Lägerperiod: 30/5-2/6

Resa: Vi kommer att åka buss till lägret. Samling vid scouthuset 08:30 och vi beräknas vara tillbaka i scouthuset på söndagen vid 16:00

Plats: Vi kommer i vanlig ordning vara i vår utfärdsstuga friluftsgården Bergsäter i Horred

Sista anmälningsdag: 17 maj

Pris: 450:- som betalas senast 17/5 till kårens plusgiro 62 88 07-0 Märk betalningen med scoutens namn

Kåren ska åka på distriktslägret GBG2019

I slutet av sommarlovet skall Backa Scoutkår åka på sommarläger på Kragenäs ihop med andra scoutkårer från Göteborg. Lägret är för upptäckare och uppåt. Det finns också möjlighet för dig som förälder att följa med. 

Lägerperioden är från den 28 juli till 3 augusti
 
Den 24:e april träffas vi i scouthuset för gemensamt föräldramöte och gemensam anmälan. Det går att anmäla sig fram till den 30 april men helst vill vi göra så mycket som möjligt färdigt den 24:e
 
Vi hoppas att ni gärna vill åka på läger :-)
 
Pris: 1.400:- som betalas in senast 31 maj på kårens plusgiro 62 88 07-0. Märk betalningen med scoutens namn
 
/ Ledarna
Attachments:
Download this file (Gbg2019.pdf)Inbjudan GBG2019[ ]189 kB

Sankt Georg 2019

Tisdagen den 23 april är det Sankt Georgdagen (Scouternas stora högtidsdag)

Vi kommer att vandra med fanor från scouthuset upp till Dubberödsberget där vi skall lyssna på ett kort framförande av vår ordförande som handlar om årets budskap. Varje avdelning kommer också dela ut märken till scouterna. Efter ceremonin kommer vi att grilla korv och ta en fika.

Samling sker vid scouthuset den 23:e april klockan 18:00 och vi räknar med att vara klara vid 19:30

Anmäl er här:

https://forms.gle/mE4yBuPdHPh81j24A

Ange hur många ni blir så att vi kan beräkna antalet korvar som vi behöver köpa in.

Eftersom detta är en scouthögtid så ber vi om att alla som har tar på sig sin scoutskjorta och halsduk.

Välkomna till en trivsam kväll

Kårstämma 2019

Måndagen den 25 februari är det dags kårstämma i Backa Scoutkår.

Vi träffas i scouthuset klockan 18.00 och efter lite fika börjar vi själva stämman..

På stämman kommer vi fatta beslut om kårens budget 2019, vilka som ska sitta i kårstyrelsen det kommande året och om vi kan ge den nuvarande styrelsen ansvarsfrihet för 2018.

Dessutom kan du som medlem lämna in motion till kårstämman om det är något du tycker vi borde satsa på framöver. Motion ska enligt kårens stadgar vara inlämnad till styrelsen senast 2 veckor före kårstämman, vilket innebär den 11 februari klockan 18 .

Alla medlemmar som betalt kåravgiften får höstterminen 2018 har rösträtt på stämman.

Varmt välkommen!

Attachments:
Download this file (Dagordning KST 2019.pdf)Dagordning Kårstämma 2019-02-25[ ]187 kB

Lussehöjk 2018

Helgen 7 - 9 december är det äntligen dags för höstterminens höjdpunkt, nämligen Lussehôjken” som även i år är på Lysestrand (en lägergård ca: 10 mil norr om Göteborg.) Alla kårens scouter och ledare åker tillsammans på denna traditionsenliga hôjk i julen tecken.

Helgen kommer att innehålla lite av allt som hör julen till såsom pepparkaksbak, godistillverkning, matlagning, lekar (både ute och inne), julpyssel och julklappsbyte.

Sist men inte minst kommer vi att avnjuta det gemensamt tillagade julbordet.

För er som vill: Ta med en julklapp för ett värde av cirka 30-40 kronor, det blir nämligen julklappsbyte.

Vi kommer att åka buss tillsammans till Lysestrand, så denna gång behöver ni föräldrar inte ställa upp och köra.

Tänk på att inte packa så skrymmande. Utrustningslista för inomhusförläggning finns på hemsidan.

Samling sker vid scouthuset fredagen 7 december kl. 18.00. Hemma igen vid scouthuset söndagen 9 december ca. kl. 16.00.

Kostnad 450 :- per person

Anmälan och avgift skall vara din ledare tillhanda absolut senast måndagen den 3:e december så ledarna hinner handla

 

Attachments:
Download this file (Lussehöjk2018.pdf)Lussehöjk2018.pdf[Inbjudan Lussehöjk 2018]634 kB

Backa Scoutkår säljer Enjoyguiden

Med Enjoy Bonusguiden äter ni på drygt 250 restauranger och blir bjudna på den ena av två huvudrätter. Hotell i Sverige och Europa erbjuder er 50 % rabatt på hotellrum. Rabatten gäller på normalpris för obegränsat antal övernattningar i mån av plats. Ni får också "2 för 1" eller 50 % på sport, utflyktsmål, fritidserbjudanden, kryssningar, skönhetsvård och mycket mer.

I Bonus Shopping hittar ni erbjudanden från ledande affärer. Normalt ges mellan 20-30 % på ordinarie priser.

Pris 395 kronor och gäller från den dag du köper häftet, fram till den 30 november 2019.
Intresserad av det, hör av dig. 
Superbra julklapp till en som har allt - och samtidigt stödja Backa Scoutkår!

Boka genom att ringa vår ledare Christin, hennes nummer är 0707-253997 

Familjescouting

Vad
Familjescouting är ett sätt att möta nya kompisar och uppleva äventyr. Genom Familjescouting får barn under åtta år tillsammans med en eller flera vuxna på ett roligt och lekfullt sätt möta scouting. Familjescouting ger även oss vuxna tillfälle att få vara ute i naturen och träffa likasinnade. I familjescouting får barnen lära känna andra barn och tillsammans upptäcka små och stora saker i naturen genom olika aktiviteter. Samtidigt pratar vi mycket om allemansrätten och annat man ska tänka på när man är ut i skogen. Varje vuxen kan ha med sig ett eller två barn; ett till varje hand!

Var
Vi går gärna iväg för att uppleva naturen på nära håll. Om vädret är alltför dåligt stannar vi på scoutgården.

Program
Varje träff har ett program med lite lek, lite naturkunskap för barn, lite friluftskunskap för föräldrar och så avslutar vi med fika/lunch. Var och en har med det de vill äta.

Utrustning
Utrustning som behövs är ett sittunderlag och oömma kläder (efter väder) som tål utelek. Låt gärna barnet ha med en ryggsäck med vattenflaska och sittunderlag!

Backa Scoutkår har just nu ingen familjescouting igång, men planer finns att starta det hösten 2019.

 

 

 

Loppmarknad 2018

Nu är loppmarknaden 2018 över. Vi tackar alla som deltagit, alla som bidragit med prylar och bakverk och inte minst alla som kom och köpte.

Loppmarknaden är en mycket viktig intäktskälla för Backa scoutkår och pengarna hjälper oss göra en bra scoutverksamhet.

Nästa loppmarknad är sista helgen i oktober 2019 - men det finns såväl almanackor, Bingolottos julkalendrar och Sverigelotter att köpa - kontakta kassör Johan Eklund om du vill köpa.

Du kan också stödja kåren genom att gå in på sponsorhuset.se/backascoutkar då kan du näthandla som vanligt men det går samtidigt en bonus till scoutkåren.

Kårgemensamt föräldramöte 9 oktober

Tisdag 9 oktober hade vi kårgemensamt föräldramöte.

Vi började med saker som är gemensamma för alla avdelningar som kårläger 2019 (190530-190602), distriktsläger 2019 på Kragenäs (vecka 31 2019), loppmarknaden, kanoter, vår lägergård Horred och Scoutgården i Backa.

Efter fika var det dags att träffas avdelningsvis.

Här kommer lite länkar som kan vara bra

Utrustningsguide:https://backascout.se/index.php/smatt-och-gott/packlistor/utrustningsguide

Köpa scoutskjorta: https://backascout.se/index.php/bli-scout/scouting/scoutdrakten/kopinfo

Märkesplacering: https://backascout.se/index.php/bli-scout/scouting/scoutdrakten/maerken

Vi hoppas ni föräldrar var nöjda med mötet.

Om ni har fler frågor, tveka inte att kontakta ledarna på ert barns avdelning eller någon i styrelsen.

 

Välkommen till Backa Scoutkår - hösten 2018!

Vi ser fram emot ett nytt spännande år med många spännande aktiviteter.

Du hittar mer information på respektive avdelnings sida.

 

Länk till avdelningarnas program:

Spårarna (årskurs 2-3)

Upptäckarna (årskurs 4-5)

Äventyrarna (årskurs 6-8)

Utmanarna (årskurs 9 - 2an på gymnasiet)

Rover (Upp till 25)

 
Vi vill gärna bli fler så tveka inte att höra av er. För att det skall bli riktigt kul så ser vi gärna att både vuxna och barn engagerar sig.
 

Välkommen till Backa Scoutkår

 
Nytt År och nya utmaningar i scouterna. Nu är det 2018 och Backa Scoutkår ser fram emot ett intensivt 2018. Ledarna träffas i början av januari och planerar terminen. Till sommaren har Backa Scoutkår planerat att ha ett läger. Under våren kommer mer info om detta.
 
Våren är också tiden för två av våra högtider.
Den 22 februari, World Thinking Day, firas av scouter världen över som en scoutdag.World Thinking Day
Den 23 april firas Sankt Georgsdagen över hela världen och runtom hela Sverige samlas scouter för att minnas den tappre riddaren och sedermera helgonet Sankt Georg. Sankt Georgsdagen
 
Under hösten fick vi flera nya ledare och medlemmar i Backa Scoutkår. Vi vill gärna bli fler och gärna starta nya avdelningar. Om du vill uppleva naturen och gemenskapen i Backa Scoutkår så tveka inte att höra av dig. Vi har några föräldrar som hjälper oss i verksamheten men vi behöver mer hjälp.
 
Läs mer om vad Backa Scoutkår kommer göra här under.
 
 
Gott Nytt År !!
 

Martin Sellman

Ordf Backa Scoutkår
martin.sellman(at)backascout.se

För dig som vill köpa scoutskjorta går det att testa storlek och även att köpa scoutskjortor med mera på kansliet

Förutom de klassiska scoutskjortorna har de t-shirtar med lång och kort ärm, pikétröjor och den moderna klassikern regnbågs-Tshirten. Alla plaggen finns i full storlekssortering och i tre olika passformar (barn-, rak och insvängd).

 De säljer även nationella- och vita halsdukar samt många olika sorts märkenn.

Kansliet tar inte kontanter men både kort och Swish.

Adress: Delsjövägen 5A
Öppettider: Tisdagar 15-19 & fredagar 11-15

 

Länk till kansliet

Vill du bli scout eller scoutledare?

Äventyr och utmaningar med nya kompisar! Bli scout och lär dig nya saker genom att själv få prova på.

Hos oss får du uppleva äventyr i naturen och lära känna nya kompisar. Du kan vara scout genom hela livet.Vill du bli scout eller scoutledare?

Du är varmt välkommen att prova på att vara scout.
Skicka in intresseanmälan så får du mer information från avdelningen.
Vi har i dagsläget ingen verksamhet förrän årskurs 2 (8 år)

Du kan anmäla dig för att bli scout eller anmäla ditt barn som scout.

 

Länk till anmälan

Om länken ovan inte fungerar, skicka ett mail till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
med följande uppgifter:

 

Scoutens namn
Scoutens personnummer
Hemadress (dit fakturan för medlemsavgiften ska komma)
Hemtelefon (om det finns)
Vårdnadshavare 1 mobiltelefon
Vårdnadshavare 1 e-postadress
Vårdnadshavare 2 mobiltelefon
Vårdnadshavare 2 e-postadress
Scoutens e-postadress (om det finns)

 

Evy Holm

1927-04-03 – 2018-09-02

Vår tidigare kårsekreterare, kårkassör, kassör i vår stiftelse samt nuvarande revisor för vår stiftelse har den 2 september 2018 på sitt 92:a levnadsår gått ur tiden!

Det är i stunden med stort vemod jag skriver ner dessa rader, men jag får mitt i den stora förlusten ändå vara glad att kunna göra det! En bekantskap och vänskap som varit långt utöver det vanliga har nu avslutats, men alla dess fantastiska minnen finns kvar! Här följer några!

Mycket tidigt i Backa Scoutkårs historia engagerade sig Evy i vår scoutkår som förälder till Lennart och Ann-Christine som var ett par av våra scoutbarn under många år! Fram till en bra bit in på 1970-talet var också både Lennart och Ann-Christine engagerade i vår verksamhet inte minst som ett par mycket omtyckta miniorscoutledare (motsvarar dagens Spårarscouter)! Men så småningom kom det att handla om utbildningar och yrkeskarriärer som inte var i närheten av Backa Scoutkår så då blev det inte möjligt att fortsätta i kåren. Senare kom så småningom en av Lennarts söner att vara med i vår verksamhet under flera år! Son nummer två testade nog också på scoutlivet men det blev under en kortare period!

Evy däremot fick sitt första uppdrag i Backa Scoutkår 27 februari 1967 då som sekreterare i vår scoutkår! Innan engagemanget i vår scoutkår var Evy och hennes man Hugo engagerad i scoutarbetet via Backa Scoutkårs Föräldraförening som fanns på den tiden!

Evy gjorde ett utmärkt arbete som sekreterare i vår scoutkår, men det var egentligen inte det hon ville, hon var en mycket välutbildad ekonom, så när vår förste kårkassör Knut Ahlberg efter 5 år på sitt uppdrag slutade, så fick Evy - äntligen – börja räkna scoutkårens pengar!

Så från och med den 14 oktober 1970 fram till den dag då Evy lämnade oss, har hon haft inflytande på ekonomin i någon del av ”koncernen” Backa Scoutkår! Har inte uppdragen inneburit direkta kassörsuppdrag har Evy haft olika revisorsuppdrag i Backa Scoutkår!

Evy hann också med att vara lägerkassör på ett flertal av våra egna scoutläger i Horred under 70-talet, men hon hann också med att vara s k ”huvudkassör” för ett antal läger både i vårt scoutdistrikt och i vår scoutkretsförening KING. Vid ett tillfälle ställde hon upp och tog emot insamlingspengar vid ett av arrangemangen i projektet Scouter Mot Nöd som ett 25-tal scoutkårer i vårt distrikt engagerade sig i mitten på 80-talet. Just det här arrangemanget handlade om att under en helg samla in pengar vid f d B o W på Backaplan (nuvarande COOP Backaplan). När vi hade sådana här arrangemang så byggde vi ofta upp ett litet läger i anslutning till platsen där vi levde lägerliv helt på riktigt under en helg! Just vid detta tillfälle hade vi fått oss tilldelat ett 30-tal P-platser framför B-ingången, så där spikade vi upp våra vindskydd och tält!

Strax innanför skjutdörrarna hade en symaskinsförsäljare hyrt in sig, otur för honom hela hans lokal fylldes med röken från vår matlagning! Han var helt förtvivlad, inte en symaskin fick han sålt den helgen! Men Evy var nöjd, hon satt i en liten husvagn som vi ställt upp på baksidan av BoW dit gick scoutbarnen för att tömma sina bössor och hon var noga att de satt kvar medan hon räknade in pengarna! 1.000-lapp efter 1.000-lapp kunde räknas in, hur mycket det blev den helgen har jag glömt nu, men åtskilliga tusen blev det!

Under sin mest aktiva period höll Evy också kurser för kårkassörer och kårrevisorer i vårt distrikt, detta fick hon göra i samverkan med en av vårt scoutdistrikts stora scoutprofiler här i Göteborg Bengt Lundström. Bengt var polis till professionen, med ett par streck på axelklaffen, så han var van att leda och fördela.

I vårt distrikt var Bengt vår dynamiske och ofta stridbar ekonomichef i många år. Att Bengt och vår Evy hade helt samma syn på ekonomisk förvaltning, rådde det absolut ingen tvekan om, genom detta fick Evy Bengts fulla förtroende och det var nog inte många i vårt distrikt som lyckats med den bedriften. Tyvärr gick Bengt bort alldeles för tidigt, men hans minne lever kvar och vi vet att vår Evy haft en bundsförvant i den absoluta ”scouttoppen” i vårt distrikt! 

Evy var mycket noga med pengar särskilt när det gällde andras! När vår föräldraförening upphörde i början på 1970-talet och Evy blev direkt inblandad i olika ekonomiska aktiviteter bl. a. vår loppmarknad införde hon det här kvitteringssystemet som vi än idag använder oss av när vi lämnar in pengar från våra olika försäljningsgrupper.

Allas vår Christina ”Ludde” Lundin och vår nuvarande sekreterare i stiftelsen Åke Thor påminde mig om Evys mycket utvecklade sinne för alla detaljer, särskilt det som var sammansatt av siffror kombinerat med ett knivskarpt minne. En händelse Åke drog sig till minnes är ett gott exempel på detta; jag citerar

”Jag glömmer inte när vi (genom särskild lagstiftning) var tvungna att ha en auktoriserad revisor för stiftelsen förutom vår egen valda revisor, som var Evy .Det var inte så många år sedan. Den auktoriserade revisorn hade gått igenom allt vårt material (och givetvis tagit betalt enligt sin taxa). Därefter skrev hon revisionsberättelsen. När Evy fick till sig revisionsberättelsen för att skriva under den, kastade hon en blick på papperet och underkände den omedelbart ! Hon såg direkt att årtalet var fel. Så revisionsberättelsen måste skrivas om och den auktoriserade revisorn var givetvis helt övertygad om att Evy gått igenom revisionsberättelsen med förstoringsglas.”

Ni som läser detta förstår att det är helt omöjligt att ge en fullständig återblick av vad Evy inneburit främst för vår ”koncern” Backa Scoutkår men också för scouting både på Krets- och Distriktsnivå! Så detta kunde bara bli några få ”nedslag” i Evy Holms drygt 50-åriga scoutledargärning!

Evy var vid sin bortgång en av de mycket få HEDERSMEDLEMMARNA i Backa Scoutkår, och för nu ett antal år sedan förlänades Evy förtjänstmärket i GULD o EMALJ av Svenska Scoutrådet SSR för förtjänstfullt arbete inom scoutrörelsen.

Dessa hedersbetygelser till trots fortsatte Evy sitt arbete för scoutrörelsen och uppdraget hon nu innehade vid sin bortgång var att vara förordnad revisor av SCOUTERNAS Förbundsstyrelse för Stiftelsen Backa Scoutgård.

Men mellan varven satt Evy också hemma i sin lägenhet och stickade sockor som vi kunde lotta ut på vår loppmarknad sista helgen i oktober varje år!

Ibland blev det också en hembakad kaka jag skulle åka förbi och hämta hemma hos henne som skulle vara till ett stiftelsemöte eller till fikat på en arbetsdag i scoutgården!

Evy blev personligen inte endast en scoutledarkollega utan hon och hela hennes familj blev också mycket goda vänner! Särskilt i början på 1970-talet när jag själv hamnade i en mycket svår kris, betydde detta otroligt mycket! TACK!

 

Det är väl just denna sort av medmänniskor vi vill ha? Söker någon en förebild som funnits eller finns i vår scoutkår så är absolut Evy en av de främsta kandidaterna!

Det finns inte så många bra sätt att TACKA för STORA FÖREDÖMLIGA insatser. Men att Evy var mycket stolt för sitt hedersmedlemskap i Backa Scoutkår, och sina scoututmärkelser det vet jag och nu senast när vi den 1 april 2017 kunde upplåta Backa Scoutgård till hennes 90-årsfirande, var hon både glad och mycket tacksam!

I samband med Evys 90-årsfirande gjordes en insamling av pengar för att bli en del av grundplåten till återuppförande av ladan vid vår älskade Friluftsgård Bergsäter i Horred, 8.500:- ligger och väntar på att få användas för detta ändamål!

 

Vid pennan datorn

Per-Eric Sellman

Scoutledare och vän i över 50 år

Kårläger 2018

I sommar är det dags för årets kårläger. Vi kommer precis som vanligt att hålla till på vår lägergård i Horred där vi kommer hålla på med massor av roliga aktiviteter. Den 30 juli kl 8.15 samlas vi utanför scouthuset för att åka till lägret tillsammans. Eftersom det är ett långläger är det bra att packa ordentligt så ni klarar er hela veckan. Vi kommer under vissa dagar att ha öppet en marka. Det är som en liten kiosk där scouterna kan köpa lite snacks. Vi rekommenderar att scouterna har med sig max 20 kronor per dag som förvaras hos ledare. Pengarna ska lämnas till ledare i ett namnat kuvert.

Observera att spårare har ett lite kortare läger, de samlas kl 09.30 den 2 augusti vid scouthuset och är åter med övriga den 5 augusti.

Årets besöksdag kommer vara den 2 augusti mellan 12.00-16.00. Då vill vi att man har med sig ett inslaget paket, värt minst 50 kronor, till vår årliga auktion.

Vi beräknar att vi är tillbaka i scouthuset den 5 augusti klockan 17.00

Kostnaden för lägret är 850 kronor (450:- för spårare) och sätts in på kårens konto 62 88 07 - 0 senast 30 juni.

Fyll i anmälan och hälsodeklaration och lämna till ledare senast 10 juni (sista anmälan framflyttad till 15 juni!)

 

Om din avdelning inte har fler möten för terminen eller du inte har möjlighet att komma på resterande möten - fota av anmälan samt hälsodeklarationen och skicka till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. senast 15 juni

Fixarhelger Backa scoutgård våren 2018

Även denna vår tänkte vi ge dig chansen att få göra en underhållsinsats på vår scoutgård i Backa!

I skrivande stund kan vi inte säga exakt vad vi skall göra, men vi håller på att renovera sista långsidan av våra staket, så det kan bli en del jobb med detta. Vi har också en del arbeten med att färdigställa landgångar på vår vind inför vår förestående tilläggsisolering, vi har också lite takunderhåll som behöver hanteras, sedan finns en del renoveringsjobb i vår källare!

Det kan nog också komma att handla om en del trädgårdsarbete!

Vi planerar och förbereder för flera jobb samtidigt så får vädret och antal anmälda deltagare bestämma vilket vi lägger huvudfokus på just den aktuella dagen/helgen.

Två helger har vi avsatt för dessa arbeten;

Vi inleder med den 5 – 6 maj sedan följer 16 – 17 juni.

Tid alla fyra dagarna: 9-15. 

Till detta behöver vi många händer och alla kan hjälpa till! Vi har inget krav på att ni måste ställa upp hela helgen utan vi är tacksamma för den tid/timmar som ni kan erbjuda oss.

Vi står för lunch och fika, det enda ni behöver ta med er är oömma kläder. Vad vi behöver av verktyg, handskar mm. har vi i scoutgården.

Vi är beroende av anmälan och den vill vi ha senast måndag före aktuell arbetshelg (30 april resp. 11 juni) så vi kan planera arbeten, fika o lunch mm. Men det går bra att du redan nu anmäler dig!

Anmälan sker via telefon till Birgitta Berndtsson 031 – 51 09 44 alt. mobil /SMS 076 777 88 40 eller på e-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Välkomna!

PS, Har du möjlighet att hjälpa till, men det absolut inte passar just dessa helger meddela detta i så fall så försöker vi göra ett ”specialarrangemang”! Birgitta tar dina uppgifter så blir du kontaktad! DS

Sankt Georg 2018

Måndagen den 23 april är det Sankt Georgdagen (Scouternas stora högtidsdag 

Vi kommer att vandra med fanor från scouthuset upp till Dubberödsberget där vi skall lyssna på ett kort framförande av vår ordförande som handlar om årets budskap. Varje avdelning kommer också dela ut märken till scouterna. Efter ceremonin kommer vi att grilla korv och ta en fika.

Samling sker vid scouthuset den 23:e april klockan 18:00 och vi räknar med att vara klara vid 19:30

Anmäl er på ( https://goo.gl/forms/ysV5Xou510O5tpaV2 ) och ange hur många ni blir så att vi kan beräkna antalet korvar som vi behöver köpa in.

Eftersom detta är en scouthögtid så ber vi om att alla som har tar på sig sin scoutskjorta och halsduk.

Välkomna till en trivsam kväll

Lägerkontot avslutas

Kåren avslutar ett plusgirokonto, det så kallade läger-kontot.

Alla inbetalningar, även av lägeravgifter, ska framöver göras till kårens huvudkonto 62 88 07 - 0

Kårstämma 2018

Måndagen den 26:e februari var det dags kårstämma i Backa Scoutkår.

På stämman fattade vi beslut om kårens budget 2018, vilka som ska sitta i kårstyrelsen det kommande året och om vi kunde ge den nuvarande styrelsen ansvarsfrihet för 2017.

Du som är medlem kan logga in och läsa protokollet här på hemsidan

Attachments:
Download this file (KST-20180226-01-Kallelse.pdf)Kallelse kårstämma 2018[ ]125 kB

Lussehöjk 2017

 Helgen 1 - 3 december är det äntligen dags för höstterminens höjdpunkt, nämligen Lussehôjken” som även i år är på Lysestrand (en lägergård ca: 10 mil norr om Göteborg.) Alla kårens scouter och ledare åker tillsammans på denna traditionsenliga hôjk i julen tecken.

Helgen kommer att innehålla lite av allt som hör julen till såsom pepparkaksbak, godistillverkning, matlagning, lekar (både ute och inne), julpyssel och julklappsbyte.

Sist men inte minst kommer vi att avnjuta det gemensamt tillagade julbordet.

För er som vill: Ta med en julklapp för ett värde av cirka 30-40 kronor, det blir nämligen julklappsbyte.

Vi kommer att åka buss tillsammans till Lysestrand, så denna gång behöver ni föräldrar inte ställa upp och köra.

Tänk på att inte packa så skrymmande. Utrustningslista för inomhusförläggning finns på hemsidan.

Samling sker vid scouthuset fredagen 1 december kl. 18.30. Hemma igen vid scouthuset söndagen 3 december ca. kl. 16.00.

Kostnad 400 :- per person

Anmälan och avgift skall vara din ledare tillhanda absolut senast måndagen den 27:e november så ledarna hinner handla

Attachments:
Download this file (Lussehojk-2017.pdf)Anmälan Lussehöjk 2017[ ]683 kB

Arbetsdag Backa Scoutgård nu på lördag 18 november

Sista chansen för i år att få göra en insats för främst miljön i vår scoutgård på Haletorpsvägen!

Vid förra arbetstillfället för några veckor sedan påbörjade vi arbetet med att förbereda en kompletterande vindsisolering av vår scoutgård, för att på sikt ytterligare begränsa vår miljöbelastning. Vi blev inte klara med jobbet då det kommer att krävs ett antal dagar till.

Redan nu till kommande lördag 18 november är du välkommen att göra en insats! 

Vi håller på mellan kl. 9-15

Till detta behöver vi flera händer och alla kan i princip hjälpa till! Men denna gång är det kanske inte helt lämpligt att alltför små barn deltar med tanke på att vi arbetar på en vind med sina begränsningar när det gäller säkerheten! 

Vi har inget krav på att du/ni måste ställa upp hela dagen utan vi är tacksamma för den tid/timmar som du/ni kan erbjuda oss.

Vi står för lunch och fika, det enda du/ni behöver ta med er är oömma kläder, erforderliga verktyg har vi i scouthuset.

För planering är vi beroende av anmälan helst snarast, men senast nu till torsdag den 16 november!

Anmälan sker denna gång till Per-Eric Sellman via mobil/SMS 0705 – 56 12 22 eller e-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Välkomna!

 

Vinster lotteri specerier loppis 2017

Vinster i det lotteri vi hade med specerier

1:a vinst - nr 83 - specerihink

2:a vinst - nr 66 - en påse Werters original

3:e vinst - nr 2 - en chokladkaka

Alla vinsterna är uthämtade

Våra kårstyrelsemöten är öppna för alla i kåren som vill närvara.

Om du har någon fråga du vill ta upp i styrelsen kan du höra av dig till någon av styrelsens ledamöter.

Nästa möte med kårstyrelsen är:

Tisdag 6 november kl 18.30

Plats: Burspråket, Scouthuset, Haletorpsvägen 14

Följande tider:

 

 

Medlemmar i kåren kan läsa protokoll från kårstyrelsens möten och kårstämmorna genom att logga in. Du som saknar inloggning kontaktar webmaster på adressen webmaster(at)backascout.se

Arbetshelg 7-8 oktober 2017

Nu är det åter dags för en arbetsinsats för vår scoutgård. Nu blir det ett särskilt fokus på miljön, med inriktning på ytterligare energisparåtgärder. Mycket har gjorts, men mer behövs. Sedan länge har vi planerat att göra en tilläggsisolering av vår vind och nu är det dags att dra igång det projektet.

Själva isoleringsarbetet tänkte vi nog ”köpa på marknaden” men allt förarbete med landgångar, ventilationsspalter, arbetsplattformar vid våra ventilations-apparater mm tycker vi kan vara lämpliga att göra själva.  

Redan nu den 7 – 8 oktober är du välkommen! Tid båda dagarna: 9-15

Till detta behöver vi många händer och alla kan i princip hjälpa till! Men denna gång är det kanske inte helt lämpligt att alltför små barn deltar med tanke på att vi arbetar på en vind med sina begränsningar när det gäller säkerheten!

Vi har inget krav på att du/ni måste ställa upp hela helgen utan vi är tacksamma för den tid/timmar som du/ni kan erbjuda oss.

Vi står för lunch och fika, det enda ni behöver ta med er är oömma kläder, erforderliga verktyg har vi i scouthuset.

För planering är vi beroende av anmälan helst snarast, men senast måndag 2 oktober!

Anmälan sker via telefon till Birgitta Berntsson 031 – 51 09 44 alt. mobil /SMS 076 777 88 40 eller e-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Attachments:
Download this file (arbetshelg1710.pdf)Arbetshelg 7-8 oktober 2017[ ]249 kB

Backa Scoutkår har en stuga i Horred som vi har ägt sedan 1968.
Stugan eller rättare sagt stugorna (det finns 6 stugor) kräver underhåll som vi ledare brukar
utföra.
Helgen den 30 september till 1 oktober, samt den 11 till 12 november, har vi planerat in
arbetshelger då vi skall fokusera på utomhusarbete. Vi kommer under helgerna att fixa
följande :
• Gräsklippning
• Dikesrensning
• Rensa sly
• Måla
• Sätta upp lister
• Städning
Om ni har verktyg som sekatör eller räfsor så får ni gärna ta med dom. Vi har följande förslag:
- Var med hela helgen lördag till söndag med övernattning inomhus
Samling vid scouthuset klockan 09:00 på lördag för gemensam transport, samåkning!
Meddela i samband med anmälan om ni kör eller inte.
- Ta en dagsutflykt och kom ner över dagen på lördag (samling 9:00 vid scouthuset för
gemensam transport, samåkning! Meddela i samband med anmälan om ni kör eller
inte), ät middag tillsammans med oss på eftermiddagen/kvällen och åk sedan hem.
Anmälan sker via telefon eller sms till Christan Svensson på 0707 - 16 54 28

Nu är det dags för Jamboree 2017 – var redo!

Den 5-12 augusti 2017 möts 11 000 scouter från hela Sverige för att tillsammans skapa och uppleva äventyr med gamla och nya vänner. Backa scoutkår skickar en grupp på 18 scouter och 9 ledare.

 

Tider

Avfärd lördag 5 augusti. Samling kl 08.15 vid scouthuset, avfärd 08.30.
Åter lördag 12 augusti ca kl 16.00.

Packlista

Ladda ner packlistan här

Information

Ladda ner powerpointfilen som visades på sista informationsmötet 170731 här

Matsäck

Det är en lång bussresa till Skåne. Packa en matig matsäck samt frukt och smörgås. (Vi får ingen mat förrän till middagen). Packa även en ordentlig vattenflaska, fylld, gärna med isbitar i så håller den sig kall längre.

Pengar

Kontanter fungerar givetvis, men jamboreen vill hålla sin försäljning så kontantfri som möjligt. Alla deltagare ombedes därför att kolla upp möjligheterna att få ett bankkort eller swishkonto.

Förberedelser för Äventyrare

Under jamboreen kommer alla äventyrare vara med och bygga upp en stad i miniatyr, vår drömstad Umoja. För att befolka den staden så vill vi att alla äventyrare har med sig en Avatar. En figur som kan representera dig i vår miniatyrstad. Det kan vara en liten träfigur, bil, cykel eller båt. En träbil bör vara ca 10 centimeter lång och 4 centimeter bred för att passa in skalenligt. Måla och gör din avatar personlig. Avataren ska kunna källsorteras som brännbart. Väl framme kommer du under veckan få vara med och bygga upp staden och sedan placera din avatar där. När allt är färdigbyggt kommer vi ha en miniatyrstad som befolkas av tusentals avatarer som representerar samtliga äventyrare på jamboreen.

För deltagare över 18 år

Alla deltagare över 18 år ska ha genomfört kursen ”Trygga möten” någon gång de senaste 3 åren. Har du inte det så kan du göra det på webben: klicka här för webbkurs.

Skicka post till din scout under lägret

Adress till lägret:
Förnamn Efternamn
Bynummer 24-23
Backa scoutkår
Jamboree Scoutläger
291 76 Rinkaby

Bilder från kåren under lägret

Ledarna kommer med ojämna mellanrum lägga in bilder .

Bilderna kommer du hitta här.

Besöka jamboreen

Det kostar 50 kronor att parkera en bil på besöksparkeringen (betalas kontantfritt), men själva besöket är kostnadsfritt = tar du bussen är det gratis. Besöksdagar är 6, 7, 8, 10 och 11 augusti klockan 10-22. 9 augusti från 12-22. Varmt välkommen!

Kör man bil dit tar man sig ut på väg 118 mot Åhus och svänger av i samhället Rinkaby. Koordinaterna är 55.9841758, 14.2730516,16. Det går även jamboreebussar direkt ut till fältet från Kristianstad. Kolla in besöksinfo här.

Bra länkar

Jamboreens hemsida: www.jamboree.se
PUL: www.jamboree.se/jamboreeguide/villkor-och-deltagande/
Besöka jamboreen: www.jamboree.se/scoutkar-grupp-jamboreebrev/
Jamboreens egen låt: www.jamboree.se/2017/05/lyssna-pa-jamboreelaten/

Kontaktperson under lägret

Du kan givetvis ringa till deltagaren själv eller till en ledare som du vet deltar. Alla kan även ringa Backas lägeransvarige, kårordförande Martin Sellman 070-5490848, som också är på lägret. Kontaktperson kvar i Göteborg är Christina "Ludde" Lundin som nås på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller 0704-801330

Kårläger 2017

 

Nu närmar sig årets kårläger med stormsteg!

Om ni inte fått hem anmälan, hälsodeklaration och lägerbrev finns de nedan.

Anmälan lämnas samtidigt som hälsodeklarationen till er ledare, senast 8 maj.

Lägerkostnaden, 500kr/scout skall vara betald senast den 11 maj.
Sätts in på kårens lägerkonto 41 27 72-6.
Glöm inte ange scoutens namn och "Kårläger"

Vi kommer att åka buss till lägret.
Samling vid scouthuset 24/5 kl. 18.00. Bussen går 18.30 så kom inte för sent!

Besökstid för alla föräldrar, syskon och andra som vill komma, har vi lördagen den 27/5 från kl. 15.00. Besökare kan ta med egen picknickkorg om de vill. När ni kommer så skall ni parkera bilen vid badplatsen, där vi även har en tipspromenad som leder er till lägerområdet.
Ca. 16.00 börjar vår traditionella auktion! Alla besökande familjer tar med ett inslaget paket, som sedan auktioneras ut. Pengarna som vi får in går till renoveringen av vår friluftsgård.
18.00 Besökstid slutar.

Vi kommer åter till scouthuset söndagen den 28/5 kl. 16.00

Attachments:
Download this file (Definitivanmälan Tidsresan 17.pdf)Definitivanmälan[ ]80 kB
Download this file (Halsodeklaration-2017-läger.pdf)Hälsodeklaration[ ]156 kB
Download this file (Sista lägerbrevet Tidsresan 2017.pdf)Sista lägerbrevet[ ]113 kB

KÅRLÄGER 2017

Nu finns Let's Deal hos Sponsorhuset!
Fantastiska erbjudande varje dag på upplevelser, spabehandlingar, restaurangbesök och resor. Gå via Sponsorhuset så får du tillbaka 4,5% av ordervärdet som delas mellan dig och Backa Scoutkår: www.sponsorhuset.se/backascoutkar/butik/letsdeal 

 

Arbetshelger i Backa Scoutgård 2017

Nu är det åter igen dags att planera ett par arbetsinsatser för scoutgården. 

Två helger har vi inledningsvis avsatt för dessa arbeten; Vi inleder med den 6 – 7 maj sedan följer 20 – 21 maj. 

Tid alla fyra dagarna: 9-15. 

Till detta behöver vi många händer och alla kan hjälpa till! Vi har inget krav på att ni måste ställa upp hela helgen utan vi är tacksamma för den tid/timmar som ni kan erbjuda oss.

Vi står för lunch och fika, det enda ni behöver ta med er är oömma kläder. Vad vi behöver av verktyg, handskar mm. har vi i scoutgården.

Se bifogad inbjudan för mer information och anmälan

Obligatoriskt informationsmöte 

Den 5-12 augusti 2017 är det dags för en gigantisk lägerupplevelse där scouter från hela landet möts. Lägret är för upptäckare (10 år) och äldre scouter

 

Den 24 januari kommer vi att anordna en träff i scouthuset för alla som vill åka med på Jamboreen 2017. Vi samlas klockan 18:30 och efter informationen så kommer vi att anmäla oss tillsammans så det är viktigt att du har med dig målsman som kan skriva på anmälan nedan. Mötet är både för föräldrar och scouter.

 

 

OBS! VIKTIGT! Ladda ned, fyll i och skriv ut det detta dokumentet och ta med det på mötet.

Ledarträff

I söndags hade vi en väldigt välbesökt ledarträff på Liseberg. Vi var hela 17 stycken, vilket var riktigt kul!

Vi inledde kvällen med en femkamp bestående av grenarna Milkshaken, Träslaget, Skee ball, Julruschen och Julsillen. Det var olidligt spännande genom hela femkampen men tillslut så vann patrullen med Anton M, Oscar, Johan F, Camilla och Ellen. Efter femkampen åt vi lite god mat och sen var det fri lek i parken. Som ni ser på bilden hade vissa tur vid chokladhjulen. 

Tack för en bra kväll!

 

 

 

Lussehöjk

Helgen 11 - 13 dec är det äntligen dags för höstterminens höjdpunkt, nämligen ”Lussehôjken” som även i år bär till Lysestrand (en lägergård ca: 10 mil norr om Göteborg.)  Alla kårens scouter och ledare åker tillsammans på denna traditionsenliga hôjk i julen tecken.

Helgen kommer att innehålla lite av allt som hör julen till såsom pepparkaksbak, godistillverkning, matlagning, lekar (både ute och inne), julpyssel och julklappsbyte. Sist men inte minst kommer vi att avnjuta det gemensamt tillagade julbordet.

För er som vill: Ta med en julklapp för ett värde av cirka 30-40 kronor, det blir nämligen julklappsbyte.

Vi kommer att åka buss tillsammans till Lysestrand, så denna gång behöver ni föräldrar inte ställa upp och köra. 
Tänk på att inte packa så skrymmande. Utrustningslista för inomhusförläggning finns på här på hemsidan.

Samling sker vid scouthuset fredagen den 9:e december kl. 18.30.
Hemma igen vid scouthuset söndagen den 11:e december ca. kl. 16.00.

Kostnad 350 :- per person

Anmälan och avgift skall vara din ledare tillhanda absolut senast onsdagen den 7:e december.

Attachments:
Download this file (Lussehöjk2016.pdf)Anmälan Lussehöjk 2016[ ]646 kB

Arbetshelg i Horred

Backa Scoutkår har en stuga i Horred som vi har ägt sedan 1968.

Stugan eller rättare sagt stugorna (det finns 6 stugor) kräver underhåll som vi ledare brukar utföra.

Helgen den 15 till 16 oktober har vi planerat in en arbetshelg då vi skall fokusera på utomhusarbete. Vi kommer att klippa gräs, röja sly, fälla träd, beskära buskar, städa runt husen och mycket mera. 

Till detta behöver vi många händer och alla kan hjälpa till!

Om ni har verktyg som sekatör eller räfsor så får ni gärna ta med dom.

Vi har följande förslag : 

  • Var med hela helgen lördag till söndag med övernattning inomhus

    • Samling vid scouthuset klockan 09:00 på lördag för gemensam transport

  • Ta en dagsutflykt och kom ner över dagen på lördag, ät middag tillsammans med oss på eftermiddagen/kvällen och åk sedan hem.

 Anmälan sker via telefon eller sms till

 Christan Svensson på 0707 - 16 54 28

 Eller via mail till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Attachments:
Download this file (2016-10-14 Arbetshelg i Horred.pdf)Arbetshelg Horred 161014[ ]104 kB

Vi är igång med höstens verksamhet

Nu är vi igång med höstens verksamhet på alla avdelningar. Vecka 36 träffas alla på de avdelningar de gick på i våras, och vecka 37 är alla nya välkomna till respektive avdelning

Spårarna - födda 2007-2008 - har möte på torsdagar kl 18.00-19.30

Upptäckarna - födda 2005-2006 - har möte på onsdagar kl 18.00-19.45

Äventyrarna - födda 2002-2004 - har möte på måndagar kl 18.30-20.30

Utmanarna - födda 1999-2001 - har möte på måndagar kl 19.00-21.00

I höst hoppas vi att ett roverlag bildas. Där kan scouter vara med efter utmanarna tills de är 25 år. Preliminärt torsdagar från kl 19.45

Mer information och terminsprogram kommer på respektive avdelnings sida

50 + 70 blir fest

17 och 10 september bjuder Per-Eric in till fest.

Han fyller 70 och firar dessutom 50 som ledare i Backa Scoutkår.

Länk till inbjudan

Arbetshelg maj 2016

Arbetet fortsätter med upprustningen av vår innegård.

Vi som var med första arbetshelgen har nu kört ut allt gammalt material.

En del finns utanför vårt hus, en del har åkt till tippen.

Under arbetshelg 2 är det nu dags att ta in det markmaterial som vår anläggare kommer att behöva för att färdigställa den nya markytan.

Måndag den 23 maj räknar anläggaren med att sätta igång, så nu gäller det att vi klarar vår del dagarna före!

Detta är ett tungt och tidskrävande jobb vi vill ha hjälp med och vi måste samtidigt vara försiktiga så vi inte skadar oss själva eller andra, är vi många blir det självklart så mycket lättare och det behöver inte heller ta så lång tid.

Vad Du behöver är oömma kläder samt bra skor. Det var nog lite si och så med handskar första arbetshelgen och nu skall en hel del betongplattor flyttas, så vi skall försöka skaffa ett gäng handskar att låna ut. Men har du särskilt små eller stora händer får du kanske fixa egna.

Det nya materialet kommer att levereras till scoutgården fredagen 20 maj, exakt när vet vi inte nu, men vi räknar med att det skall gå att börja ta in i första hand de nya stenplattorna från kl 17.00. Så då börjar vi.

Att vi startar redan på fredag beror på att vi inte vågar lämna materialet utan tillsyn på utsidan huset. Antingen blir vi så pass många på fredag em./kväll att vi får in allt som betraktas särskilt stöldbegärligt, eller så får vi vara kvar över natten och vakta.

Tiderna på lördag o söndag är 09.00 – ca; 15.00. Vi har inget krav på att man måste ställa upp hela helgen utan vi är tacksamma för den tid/timmar som man kan komma.

Vi står för enklare lunch, fika, saft och bulle. Har du särskilda krav på mat (allergier eller liknande) köp själv, ta med kvitto så får du ersättning. Som ovan nämnts får Du hålla Dig med oömma kläder och skor. Verktyg och material i övrigt har vi ordning på.

Fredag 20/5 ca 17.00-
Lördag 21/5 9.00-15.00
Söndag 22/5 9.00-15.00

För att vi skall ha möjlighet att inte minst planera vårt gemensamma arbete, måste vi ha en anmälan, det gör det också enklare att planera mat, fika etc. Anmälan tar vi emot så snart Du/Ni har möjlighet, men senast ett par dagar (onsdag kväll) före helgen! Anmälan sker bäst via telefon till Birgitta Berndtsson 031-51 09 44 alt. mobil 076 782 45 76 eller till Birgittas e-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

VÄLKOMNA!

Attachments:
Download this file (Arbetshelg-maj-2016-paminnelse.pdf)Arbetshelg maj 2016[ ]180 kB

Vill du bli scout eller scoutledare?

Äventyr och utmaningar med nya kompisar! Bli scout och lär dig nya saker genom att själv få prova på.

Hos oss får du uppleva äventyr i naturen och lära känna nya kompisar. Du kan vara scout genom hela livet.Vill du bli scout eller scoutledare?

Du är varmt välkommen att prova på att vara scout.
Skicka in intresseanmälan så får du mer information från avdelningen.
Vi har i dagsläget ingen verksamhet förrän årskurs 2 (8 år)

Du kan anmäla dig för att bli scout eller anmäla ditt barn som scout.

Länk till anmälan scout

Om formulären ovan inte fungerar, skicka ett mail till info¤backascout.se (ersätt ¤ med @)
med följande uppgifter

Scoutens namn
Scoutens personnummer
Hemadress (dit fakturan för medlemsavgiften ska komma)
Hemtelefon (om det finns)
Mammas mobiltelefon
Mammas epostadress
Pappas mobiltelefon
Pappas epostadress
Scoutens epostadress (om det finns)

 

Arbetshelger våren 2016

Även våren 2016 inbjuder vi till arbetshelger i vår scoutgård.

Nu är det inte målning det handlar om i år utan nu tänkte vi göra en rejäl upprustning av vår ”innegård” så den blir mer ändamålsenlig för våra scouter.

Vi behöver därför hjälp med att under en arbetshelg (nr 1) gräva ut ca 6-7 kbm jord o grus. Det mesta avser vi kunna planera ut på tomten utsidan byggnaden.

Under arbetshelg 2 behöver vi hjälp med att köra in det material som vår markanläggare kommer att behöva för att anlägga den nya markytan.

Detta är ett relativt tungt och tidskrävande jobb vi vill ha hjälp med, men är vi många blir det
självklart så mycket lättare och det behöver inte ta så lång tid.

Vad Du behöver är oömma kläder, bra skor och lämpliga handskar. Du skall också vara försiktig så Du inte skadar vare sig Dig själv eller andra. Vi kommer att behöva ta både materialet som skall ut och det som senare skall in, genom själva byggnaden. Vi kommer självklart att skydda golv, väggar och dörrkarmar men det ställer ändå krav på att även i detta avseende vara försiktig.

Den första arbetshelgen är lördag o söndag 16 o 17 april och andra arbetshelgen har vi planerat in 5 veckor senare till lördag o söndag 21 o 22 maj. Tid samtliga dagar är: 9 – ca.15

Till detta behöver vi som sagt många händer och de flesta vuxna kan hjälpa till! Mindre barn kan vi nog inte ha att delta i just detta arbete, vi vill ju inte förorsaka att barn skadar sig. Men måste
man ha med sitt barn, har vi ett stort hus där de bör kunna sysselsätta sig med annat. Vi har inget
krav på att man måste ställa upp hela helgen utan vi är tacksamma för den tid/timmar som man
kan erbjuda. Men det är viktigt att vi vet hur många som kan hjälpa till.

Vi står för enklare lunch, fika, saft och bulle. Som ovan nämnts får Du hålla Dig med kläder, skor etc. Verktyg och material i övrigt har vi ordning på.

Attachments:
Download this file (arbetshelger-vt-2016.pdf)Arbetshelger våren 2016[ ]399 kB

Återuppfinnarna 2016

På årets kårläger kommer vi att möte de största uppfinnarna i historien. Vi kommer att få hjälpa till att uppfinna deras välkända lösningar på gårdagens problem.

Anmälan

1. Lämna in bifogade anmälningslapp och hälsodeklaration till din ledare

senast 28 april!
2. Lägeravgiften 350 kr betalas till BACKA SCOUTKÅRS LÄGERKONTO

pg. 41 27 72 – 6 senast den 28 april.

Märk inbetalningen med ”Återuppfinnarna” och deltagarens namn och avdelning.(Ledare/funktionärer betalar 150 kr om man är med hela lägertiden annars 50 kronor dagen)

Funktionärer

Vi hoppas det finns några föräldrar (eller far/morföräldrar kanske?) som har lust att åka med på lägret för att hjälpa till, vi tar tacksamt emot denna hjälp!

Ju fler vi blir desto enklare och roligare! När ni anmäler er kommer ni att få specifika uppgifter.

Transport

Vi åker buss tillsammans både dit och hem

Dit: Samling vid scouthuset kl. 08.45 torsdag den 5/5.

Bussen avgår kl 09.00

Hem: Vi kommer åter till scouthuset söndag den 9/5 kl. 16.00.

Besöksdag

Besökstid för alla föräldrar, syskon och andra som vill komma, har vi lördagen den 7/5 från kl. 12.00. Besökare får gärna ta med egen picknickkorg men denna gång har vi ingen möjlighet att sälja mat.

Hålltider besöksdagen:

12.00 Besöksdag börjar

13.30 Den traditionella auktionen!

Alla besökande familjer tar med ett inslaget paket,  som sedan auktioneras ut. Pengarna som vi får in går till renoveringen av vår friluftsgård.

16.00 Besöksdag slutar

Vägbeskrivning

Om ni aldrig har varit i Horred tidigare och undrar hur man tar sig dit så finner ni vägbeskrivningen här på hemsidan.

 Tänk på

När man åker på ett scoutläger så tar man inte med sig elektroniska prylar som MP3 spelare, bandspelare, radio, tv, Gameboy m.m. Kommer vi på scouterna med sådana saker så tar ledarna hand om dem och dessa återlämnas vid hemresan. Mobiltelefoner är dock tillåtna från äventyrare och uppåt men vi vill betona att det sker på egen risk. Ledarna kommer inte att ansvara för barnens mobiler, och det finns ingen möjlighet att ladda dem.

Scouterna behöver inte ha med sig fickpengar på lägret då det inte kommer finnas någon försäljning.

På lägerplatsen är det inte tillåtet med hundar, dels på grund av allergier och dels för att vi har scouter som är rädda för alla typer av hundar.

Övrigt

Har ni frågor så går det bra att ringa till ert barns scoutledare:

Spårarna Christina ”Ludde” Lundin 0704-80 13 30

Upptäckarna Markus Sannevik 0739-86 96 06

Äventyrarna Malena Hedberg 0723-24 23 14

Utmanarna Rose-Mari Söderlind 0704-24 48 10

Sjukvård Christina ”Ludde” Lundin 0704-80 13 30

 

Tänk på att det är kallt på nätterna så ta med vantar och mössa

Spårare som går andra året behöver ta med sig liggunderlag och sovsäck.

Vi syns på lägret!

Med vänliga hälsningar Lägerkommittén

Helgen 11 - 13 dec är det äntligen dags för höstterminens höjdpunkt, nämligen ”Lussehôjken” som även i år bär till Lysestrand (en lägergård ca: 10 mil norr om Göteborg.)  Alla kårens scouter och ledare åker tillsammans på denna traditionsenliga hôjk i julen tecken.

Helgen kommer att innehålla lite av allt som hör julen till såsom pepparkaksbak, godistillverkning, matlagning, lekar (både ute och inne), julpyssel och julklappsbyte. Sist men inte minst kommer vi att avnjuta det gemensamt tillagade julbordet.

För er som vill: Ta med en julklapp för ett värde av cirka 30-40 kronor, det blir nämligen julklappsbyte.

Vi kommer att åka buss tillsammans till Lysestrand, så denna gång behöver ni föräldrar inte ställa upp och köra.
Tänk på att inte packa så skrymmande. Utrustningslista för inomhusförläggning finns på här på hemsidan.

Samling sker vid scouthuset fredagen den 11:e december kl. 18.30.
Hemma igen vid scouthuset söndagen den 13:e december ca. kl. 16.00.

Kostnad 350 :- per person

Anmälan och avgift skall vara din ledare tillhanda absolut senast torsdagen den 10:e december.

Fyll i anmälan och hälsodeklarationen (sidan 2 i den bifogade filen nedan)

Många har frågat efter möjlighet att beställa scouttröjor. Nu kommer äntligen detta!    

På t-shirt kommer trycket vara ”backascout.se” på baksidan och "SCOUT" på framsidan.

På Hoodies och zip-hoodies är trycket ”backascout.se” på baksidan och önskat förnamn på framsidan alternativt "SCOUT" (högt upp till vänster).

Sista datum för beställning via formuläret: snarast möjligt, men senast 11 oktober 2015.  

Beställningsformulär finns här

2015 händer det - Backa Scoutkår 50 år!

Lördagen den 25 april firade vi att Backa Scoutkår fyllt 50 år. 

12.00–16.00 var det ”Öppet Hus” med utställning, fika, bilder, scoutaktiviteter, rundvandring i vårt hus, poängpromenad mm.

Bilder från firandet kommer finnas här

Kårgemensam Lussehôjk

Helgen 28 - 30 november 2014 var det äntligen dags för höstterminens höjdpunkt, nämligen ”Lussehôjken” som även i år var på Lysestrand, (en lägergård cirka 10 mil norr om Göteborg).  Alla kårens scouter och ledare åkte tillsammans på denna traditionsenliga hôjk i julens tecken. 

Helgen innehöll lite av allt som hör julen till såsom pepparkaksbak, godistillverkning, matlagning, lekar (både ute och inne, julpyssel och julklappsbyte. Sist men inte minst avnjöts det gemensamt tillagade julbordet. Efter maten var det julklappsbyte

Kårgemensam Lussehôjk

Helgen 28 - 30 november är det äntligen dags för höstterminens höjdpunkt, nämligen ”Lussehôjken” som även i år är på Lysestrand, (en lägergård cirka 10 mil norr om Göteborg).  Alla kårens scouter och ledare åker tillsammans på denna traditionsenliga hôjk i julens tecken. 

Helgen kommer att innehålla lite av allt som hör julen till såsom pepparkaksbak, godistillverkning, matlagning, lekar (både ute och inne, julpyssel och julklappsbyte. Sist men inte minst kommer vi avnjuta det gemensamt tillagade julbordet. 

För er som vill: ta med en julklapp för ett värde av cirka 20-30 kronor, det blir nämligen julklappsbyte.

Vi kommer åka buss tillsammans till Lysestrand så denna gång behöver inte ni föräldrar ställa upp och köra.

Tänk på att inte packa så skrymmande. Utrustningslista för inomhusförläggning finns här.

Samling sker vid scouthuset fredagen den 28:e november kl 18.30. Vi är tillbaka vid scouthuset söndagen den 30:e november ca kl 16.00.

Kostnad: 350:- per person

Inbjudan finns även som PDF-fil här, du får den också av din ledare på papper..

Anmälan och avgift ska vara din ledare tillhanda absolut senast torsdagen den 20:e november.

 

100% SCOUT

Idag den 21 september uppmärksammade kårens upptäckare 100% scoutdagen genom att åka till Slottsskogen där vi besökte Ebbe Lieberath monumentet och gick en tipspromenad med frågor om scouthistoria. Besök hos sälarna och pingvinerna blev det också. Innan vi åkte hem var vi tvungna att stanna till vid lekplatsen Plikta. Självklart hade alla scoutklädsel på sig dagen till ära.

Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr, gemenskap, internationella möten och värdebaserat ledarskap. Vi kännetecknas av att vi har schyssta värderingar, att vi är engagerade, kämpar för en bättre värld och har roligt tillsammans. Vår verksamhet bygger på den värdegrund som du hittar i scoutmetoden, scoutlagen och scoutlöftet.
Om Scouting från ScouternaVimeo.

Detta är scouting from Scouterna on Vimeo.

Här finns länkar till lägermöten med protokoll mm

Wild Scouts 2013

Lussehôjk på Lysestrand 2012

Då var årets Lussehôjk på Lysestrand till ända. I år va alla kårens avdelningar med från spårare till utmanare. Under helgen bjöds det på julpyssel, pepparkaks / lussekattsbak, julmat, julgodis, julkalender,  ljusspår, film(för de äldre), och mycket mer.
Vi ledare tackar alla deltagare för en rolig och mysig helg!

 

Välkommen till Backa Scoutkår - 50 år!

 

Nu är terminen slut för i år och när man ser tillbaka så fick vi mycket gjort både i verksamheten men även på vår lokal.
 
I somras var Backa Scoutkår på Livat2015 tillsammans med Kode och Bohus scoutkårer. Det var en givande och trevlig vistelse på Lysestrand tillsammans med ytterligare 4000 scouter. Vi hade även ett kårläger i Horred under några dagar i början på sommaren. 
Vi har under året som gått även firat 50 år som scoutkår. Detta firade vi genom att ha öppet hus i scoutlokalen och bjuda in alla som ville komma. Då passade vi även på att tända upp vår nya scoutlogga på husets fasad som du kan se lysa efter mörkrets inbrott.
 
Backa Scoutkårs ledare kommer att träffades i början av januari för att planera nästa termin. När din avdelning startar kan du se under fliken avdelningar här ovanför. 
 
Till våren vill vi gärna bli flerså tveka inte att höra av er. För att det skall bli riktigt kul så ser vi gärna att både vuxna och barn engagerar sig.
 

Martin Sellman

Ordf Backa Scoutkår
martin.sellman(at)backascout.se

Tack för vårterminen 2016

Årets kårläger har precis avslutats och vi ser redan fram emot nästa.
 
Förra året firade vi 50 år som scoutkår. Detta uppmärksammade vi genom att ha öppet hus i scoutlokalen och bjuda in alla som ville komma. Då passade vi även på att tända upp vår nya scoutlogga på husets fasad som du kan se lysa efter mörkrets inbrott.
 
Vi vill gärna bli fler så tveka inte att höra av er. För att det skall bli riktigt kul så ser vi gärna att både vuxna och barn engagerar sig.
 

Martin Sellman

Ordf Backa Scoutkår
martin.sellman(at)backascout.se

I helgen var det dags för vår årliga lussehöjk. Vi blev 37 upptäckare, äventyrare, utmanare och ledare från kåren som åkte till Lysestrand  på höjk i julens tecken. Under helgen bjöds det på julpyssel, pepparkaks / lussekattsbak, julmat, film, julgodis, mörkerlekar och mycket mer.
Vi ledare tackar alla deltagare för en rolig och mysig helg!

 
Klicka på julkulan för att komma till bilderna!!

Stadgar för stiftelsen Backa Scoutgård

§ 1 Stiftelsen har till ändamål att inom Backa församling i Göteborgs stad främja vård och uppfostran av barn samt lämna understöd för beredande av undervisning eller utbildning bland annat genom att äga och förvalta en byggnad jämte därtill hörande område och lösegendom, avsedd till lokal för Backa Scoutkårs verksamhet.

§ 2 Stiftelsen ställes under överinseende av Svenska Scoutförbundets Förbundsstyrelse, som på lämpligt sätt äger vaka över att Stiftelsen upprätthålles, varför densamma vare undantagen från den särskilda tillsyn över stiftelser, som lagstiftning på detta området kan föreskriva.

§ 3 Stiftelsen förvaltas av en Styrelse, bestående av Backa Scoutkårs kårordförande såsom självskriven ledamot och fem till myndig ålder komna ledamöter, vilka utses av Kårstämman för en tid av ett år. På enahanda sätt utses två suppleanter. Styrelsen är beslutsmässig när minst fyra ledamöter äro närvarande. Styrelsen skall hava sitt säte i Göteborg.

§ 4 Mom. 1. Styrelsen utser inom sig ordförande, vice ordförande, sekreterare och kassaförvaltare

Mom. 2. Styrelsen tillser att byggnaden ej tages i anspråk för andra ändamål än i § 1 angivna

§ 5 Stiftelsens förvaltning och räkenskaper granskas av tvenne för ett år i sänder utsedda revisorer, varav Svenska Scoutförbundets Förbundsstyrelse utser en och Backa Scoutkårs Kårstämma en. På enahanda sätt utses tvenne suppleanter.

§ 6 Berättelse över verksamheten och revisorernas berättelse insändes årligen före april månads utgång till Svenska Scoutförbundets Förbundsstyrelse, som beslutar om ansvarsfrihet. 

§ 7 i händelse Backa Scoutkår upphör med sin verksamhet och sålunda Kårstyrelse ej vidare utses, skall Svenska Scoutförbundet övertaga förvaltningen av Stiftelsens egendom, fast som lös, samt i samråd med Stiftelsens dåvarande Styrelse besluta om egendomens användning för ändamål, som kommer den svenska scoutrörelsen tillgodo.

§ 8 Beslut om ändringar i dessa stadgar underställas Svenska Scoutförbundets Förbundsstyrelsen för prövning och stadfästelse.

 

Stadgar antagna av Stiftelsen Backa Scoutgårds Styrelse 21 januari 1971

 

Per-Eric Sellman, ordförande

Flemming Johansson, sekreterare

 

Svenska Scoutförbundets förbundsstyrelse har den 7/3 1971 fastställt dessa stadgar.

 

 Styrelsen
 
Backa scoutkårs styrelse ser ut så här.

 Funktion  Namn  Kontakt  
 Kårordförande  Martin Sellman  E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
  Mobiltel: 0706-545083
alt
 Vice kårordförande  Jonas Kvist

 E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
 

 alt
 Andre vice kårordförande  Emma Palm

 E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
 

 alt
 Kårsekreterare  Jessica Joshage

 E-post: jessica.joshageDen här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
 

 alt
 Kårkassör  Johan Eklund

 E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 alt
 Ledamot Spårarna  Oscar Forsell

 E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

   alt
 Ledamot Upptäckarna  Eleonore Stamgren

 E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 alt
 Ledamot Äventyrarna  Malena Hedberg

 E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 alt
 Ledamot Utmanarna  Rose-Mari Söderlind

 E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 alt
 Ledamot Rover  Jonathan Berndtsson

 E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 alt
 Suppleant  Christina "Ludde" Lundin    alt
 Utmanarscout repr.  David Eklund       alt
 Utmanarscout suppl  Calle Stålberg      alt
 Äventyrarscout repr.  Vakant    alt
 Äventyrarscout suppl.  Vakant    alt

Våra kårstyrelsemöten är öppna för alla i kåren som vill närvara. Om du har någon fråga du vill ta upp i styrelsen kan du höra av dig till någon av ovanstående ledamöter.

Nästa kårstyrelsemöte

 


 

 

Bidragsombud   Vakant
Materialförvaltare Patrik Gamboa
Matrikelsekreterare   Camilla Lindgren
Kårutbildningsledare Henric Sundman
Stugfogde friluftsgården Bergsäter  Christian Svensson
Kanotfogde Rose-Mari Söderlind
Loppmarknadskommitté  Eleonore Stamgren, Christina Lundin & Emma Palm
Hemsideansvarig

Johan Eklund

Revisorer

Lisbeth Eriksson & Åke Thor Suppleanter Rune Åsemyr & Mary Rönngård

Ledamöter Stiftelsen Backa Scoutgård


Per-Eric Sellman, Anders Torwald, Åke Thor, Curt Berndtsson, Birgitta Berndtsson & Martin Sellman.
Suppleanter: Christina Lund & Emma Palm

Revisorer Stiftelsen Backa Scoutgård

Rune Åsemyr & Evy Holm. Suppleanter Henric Sundman & Mary Rönngård


Valberedningen


 Sammankallande Christina Lundin
Ledamöter Oscar Forsell, Felicia Elm, Karin Eklund